A bruttó ötmillió forinttal járó díjat a Société Réaliste néven alkotó duó, Gróf Ferenc és Jean-Baptiste Naudy nyerte el. A bruttó ötszázezer forinttal járó közönségdíjat a Tehnica Schweiz művészpáros, László Gergely és Rákosi Péter kapta.
Az elsősorban fotómunkáiról ismert két művész, László Gergely és Rákosi Péter 2004 óta dolgozik együtt Tehnica Schweiz néven.
A duó együttműködésének hajtóereje a közösségteremtés. Munkamódszerükből következően a munkafolyamat részeként kezelt kiállításon való prezentáció számos esetben mint a projekt egyik állomása, mint egy mobil – az adott térre, szituációra, közegre reflektáló-installáció értelmeződik.
Az alapvető eszközként használt fotó nem csupán a kiválasztott közeg / szituáció megismerésének módja, a folyamat dokumentációja, hanem számos esetben a közösség felé tett gesztus (ajándék) is, amellyel folyamatosan kérdéseket generálnak a médium, az azzal való munka, a dokumentálás és megőrzés lehetséges szerepeivel, illetve magának a művészeti tevékenységnek az alapvetéseivel és társadalmi funkcióival kapcsolatban.
Első közös projektjük az 1848-as tápióbicskei csata emlékét ápoló hagyományőrzőkkel készített sorozat (Ingázó tüzérek, 2004–2006) az emlékezet-történet egy speciális aspektusához, a történelmi újrajátszáshoz kapcsolódik. A Csoportkép a laki cigánysoron (2005–2006) úgy tanúskodik egy közösség megörökíthetőségének nehézségeiről, hogy közben felmutatja a cigányság élethelyzetének sztereotípiákkal terhelt megközelítésének, a szocio- és az etnográfiai fotózás dilemmáit. A Kempelen körút az egykori kormánybiztos Kempelen Farkas 240 évvel ezelőtti bánsági utazásának fotóesszé-rekonstrukciójában teremt lehetőséget a régió kulturális-gazdasági-politikai történetéről való gondolkodásra.
Az 1960–70-es években a munkások számára épített garázssoron létrehozott Garázs Fesztivál (2008–2009) Dunaújvárosban a köztéri művészet sajátos verziójaként értelmezhető, míg legutolsó projektjük a Jad Hanna – A kollektív ember, (2008–2010) családtörténeti indíttatású. László Gergely többéves kutatómunkáján alapuló kibuctörténet feldolgozása és bemutatása a purimjátékok hagyományát és szerkezetét követi.
(Páldi Lívia)
Société Réaliste néven jegyzik a nemzetközi művészeti színtéren Gróf Ferenc (1972, Pécs) és Jean-Baptiste Naudy (1982, Párizs) művészpáros közös munkáját, akik 2004 óta dolgoznak együtt Párizsban.
Szerteágazó és interdiszciplináris művészi aktivitásuk működési terrénumának leírására olyan szokatlan terminusokat használnak, mint politikai design, kísérleti közgazdaságtan, territoriális ergonómia és társadalmi manipulációs technológiák.
A hagyományos kiállítási és publikációs formák mellett, egyenrangú médiumként tekintenek a projektjeiket és ideáikat komplex módon bemutató nyilvános előadásokra, a konferencia részvételekre és a kritikai diskurzusokat generáló panelbeszélgetésekre.
Egy-egy kérdéskört szisztematikusan feltérképező, a statisztika, az infokommunikációs design, a tipográfia eszköztárát felhasználó projektjeikben a geopolitikai rendszerek működésének finomszerkezetét vizsgálják, a szociokulturális és gazdaságpolitikai logikák egymásra hatását és az egyént érintő közvetlen konzekvenciáikat.
EU Green Card Lottery elnevezésű projektjük egy internet alapú, fiktív ügynökség, amely a nemzetközi migráció globális problematikájával szembesít az Európai Unió rendszerén belül.
Transitioners című, 2006 óta folyamatosan fejlesztett munkájuk egy design-ügynökség politikai marketing-stratégiai szolgáltatásainak módjára elemzi a politikai átmenetek különböző megvalósulási formáinak vizualizálható tartalmait.
Marka név alatt futó projektjeik a pénz és a gazdasági-hatalmi pozíciók speciális geopolitikai stratégiáinak történetét vizsgálja európai dimenziókban, míg a Ponzi’s elnevezésű modell-javaslatuk a piramisjátékok szervezeti felépítésének és működési elvének tanulságait kívánja átültetni a kortárs művészeti szcénák hatékony fejlesztésének érdekében.
Az elmúlt években a csoportot meghívták az Isztanbuli és a Lyoni Biennáléra, részt vettek a Documenta 12 előadássorozatában, folyamatos szereplői hazai és nemzetközi csoportos kiállításoknak és számos önálló projekttel mutatkoztak be jelentős európai múzeumokban és magángalériákban.
(Bencsik Barnabás)