Kézzelfogható információátadás a poszt-internet korban
2015. augusztus 20. – október 20.
Budapest | Szabadság tér
A nemzetközi kezdeményezés az új, internet utáni kort tanulmányozza, bemutatva az információszerzési és megosztási stratégiáink változását, rámutatva a helyi és a globális történések közötti rés áthidalásának lehetőségeire. Nyolc, mozgó galériává alakított szállítókonténer ad majd helyet egy-egy fiatal, európai művész kiállításának. Ezek 2015. augusztus 20-án kezdik meg útjukat, hogy mintegy két hónap alatt körbeutazzák Európát. 2015. október 24-én a konténerek megérkeznek a prágai Štvanice szigetére – ahol a projekt egy közös kiállításban éri el csúcspontját.
A résztvevő városokban látható lesz mind a nyolc, különböző európai országból származó fiatal művész [Adéla Součkova (CZ), Dionỳz Troskó (SK), János Brückner (HU), Karol Komorowski (PL), Angela Kaisers (DE), Lukas Troberg (AT), Till Könneker (CH), Carlo Zanni (IT)] utazó kiállítása. Az egyedi, mobil kiállítótérként funkcionáló szállítókonténerek Berlin, Bécs, Budapest, Pozsony, Prága, Róma, Varsó és Zürich között utaznak. Az egyes célállomások különböző kulturális kontextusának köszönhetően minden újonnan megnyíló kiállítás egyedi élményt nyújt a helyi látogatóknak.
Brückner János (HU)
Az Isten hozott című multimédiás installáció életünk poszt-humán vízióját állítja színre, melyben személyes intimitásunkat már régen feladtuk a technológia gyümölcseiért cserébe. Készülékeinkkel körbevéve a kötelező identifikációs kényszer ördögi körében élünk: a Big Data mindent látó szemének mindig tudnia kell, hogy kik vagyunk. Az installáció kétféleképpen mutatja be testünket a jelen poszt-internet korszakában. A Likeprint a nézőket (vagyis felhasználókat) nyomtatókká alakítja át a kiváncsiság játéka által (a látogatók egy üres papírt töltenek meg – pecsételnek tele – a papíron található számoknak megfelelő mennyiségű lájkkal). A konténerben életnagyságú, helyettesítő papírbábuk tömege hoz létre egy üres de antropomorf teret, amely saját, identitását vesztett testünkkel szembesít. A konténer az üresség tereként szolgál, egy olyan konstrukcióként, amely emberi tartalmat raktároz és foglal magába. Az installáció így a negatív antropomorf tereket: helyettesítést és hiányt jelenít meg.
Megnyitó: 2015. augusztus 20. 19:00
Dionýz Troskó (SK)
Dionýz Troskó helyspecifikus installációja a jelenleg Kelet-Közép-Európában is tematizált és gyakran félreértelmezett menekült krízissel foglalkozik. A művész az átlagember személyes álláspontját képviseli. Véleménye szerint a társadalom szűklátókörű, és képtelen reflektálni saját múltjára. Az 1940-es évek íróinak munkáiban megragadott személyes emlékek újrainterpretálásával. Troskó arra szeretné emlékeztetni a befogadót, hogy a közelmúltban már megtapasztaltuk a helyzet fonák oldalát – egy olyan generációt mutat be, akik menekültként kellett, hogy éljenek. A művész az írók által elbeszélt emlékeket egyfelől a sajtó idegengyűlölő megnyilvánulásaival, másfelől az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatával állítja szembe. Ez utóbbi szembeállítás a történelmi tanulságok levonásának fontosságát hangsúlyozza.
Megnyitó: 2015. augusztus 25. 19:00
Adéla Součková (CZ)
Adéla Součková installációja töredékes nyomokból összeszőtt, kezdet és vég nélküli történeteken vezeti keresztül a résztvevőket. Součková alkotásának megismeréséhez az ösztöneink segítenek hozzá. A mű piktogramszerű szimbólumai, a történeti és az új keveredése az internet villódzó, a szöveget is a képiségbe olvasztó vizualitásához teszik hasonlóvá az alkotást. Egy videofelvétel fénye jelenik meg a sötétségben, hogy beteljesítse a néző vágyát. De mire is vágyunk tulajdonképpen? Arra, hogy a kép megtévesszen. A közelségre, az összetartozás érzésére, saját, individuumként való elismertségünkre. Ám a katarzis csupán megtévesztés, a videó hamis ígérete vég nélkül ismétlődő körforgásban kínálja ugyanazt a választ mindenkinek. Ami igaz, az a rajzokban és a videó tárgyiságában megjelenő test. A test konstruálja a „valóságot” és a „virtualitást”.
Megnyitó: 2015. szeptember 08. 19:00
Karol Komorowski (PL)
Komorowski panorámafotói sajátos vizualitásuk révén a városképekkel rokoníthatók. Míg napjainkban a poszt-internet állapotát tematizáló diskurzusok egyre elterjedtebbek, Komorowski képei a technológia központú társadalmunk fizikai megközelítését célozzák meg. A művész a számítógép hardwaret állítja vizsgálódása középpontjába. A hardware – avagy az intellektus dicsőítéséért feláldozott test – léte elhomályosul a képernyők és a képiség által dominált térben. A hardware bonyolult belső logikája sajátos esztétikai értékkel bíró, rendkívül komplex felépítésében jelenik meg. De hogy viszonyulnak ezek a látszólag távoli, mikro-városképek a mi városcentrikus kultúránkhoz? És vajon az adatfeldolgozás, vagy maga az információ természete változtat mindent univerzálissá?
Megnyitó: 2015. szeptember 15. 19:00
Angela Kaisers (DE)
Angela Kaisers Bald című installációja hat közkedvelt Grimm-mesére épül. A művész a mesék által közvetített tanulságokat, illetve a mesékben megjelenő női szerepeket vizsgálja. A mesék egykor az információ- és a kulturális örökség közvetítőjeként funkcionáltak. Hat mese képezi a projekt alapját: A békakirály, a Hófehérke, a Csipkerózsika, a Hamupipőke, az Aranyhaj, és a Piroska és a farkas. Közös bennük, hogy mindegyik a várakozás motívumára épül. Kaisers a történetek dekonstrukciójával, és a központi motívum kiemelésével kritikus fénybe helyezi a mesék által közvetített morális és nemi sztereotípiákat. Az installáció címéül szolgáló szójáték egyszerre utal a projekt témájára és a művész konceptuális állásfoglalására. Míg a német ’bald’ kifejezés – angolul ’soon’, magyarul ’hamarosan’ – a projekt központi motívumára, a várakozásra utal, addig az angol ’bald’ szó direktet, nyersen őszintét is jelent.
Megnyitó: 2015. szeptember 22. 19:00
Till Köenneker (CH)
Egy üres hajóroncs tölti ki a teret, csupán az aranyozott orrtőke látszik ki a konténerből. Belül az ütött-kopott, koszos hajó található. Köenekker installációjában a konténer a távoli országokkal folytatott kereskedelmet, a régóta várt javak megérkezését szimbolizálja – amit a művész globális fogyasztói kultúránk egyik alapkövének tekint. A hajó motívuma a jobb életet ígérő, megtévesztő reményre is utal, ami miatt menekültek ezrei indulnak útnak minden veszélyt vállalva.
Megnyitó: 2015. szeptember 29. 19:00
Carlo Zanni (IT)
Carlo Zanni Localhost című alkotása a művész korábbi köztéri, interaktív és helyspecifikus munkáinak sorába illeszkedik. Egy standard ’404 Internet error’ jelzés üzeni, hogy a “me_BIG.jpg” nevű képfájl nem található a könyvtárak között. Ezek részben üresek – kitöltésük feladata a résztvevőkre vár – részben pedig a művész által fontosnak, ám időnként nehezen megvalósíthatónak ítélt értékeket tartalmaznak. Az alkotás a befogadó bevonásával egy folyamatosan alakuló graffitivé válik. A résztvevők által közvetített értékek idő- és térbeli beágyazottsága és relativitása az alkotást alapvetően meghatározó motívum. A Contain[era] projekt keretein belül bemutatásra kerülő installáció esetében az eredeti verziótól eltérően, minden könyvtár üresen marad, hogy szabad teret biztosítson a résztvevőknek a projekt értelmezéséhez, és a vele való interakcióhoz.
Megnyitó: 2015. október 6. 19:00
Lukas Troberg (AT)
Troberg Speed Run című installációjának terébe lépve nyomasztó sötétség fogadja a nézőt. A konténerben elhelyezett monitoron egy műtét endoszkóppal készített felvétele látható. A testről készült felvételek alatt videojátékok hangjai hallhatók, összemosva a valóst a fiktívvel.
Megnyitó: 2015. október 13. 19:00
http://containera.eu/