Európai Dokumentum- és Antropológiai Filmfesztivál
2009. március 3-8.
Budapest
DocuArt Kocsiszín
Vörösmarty mozi
2009. március 2.
A4 centrum, Pozsony (Sk)
2009. március 4-8.
Tranzit House, Kolozsvár (Ro)
2009-ben újabb külföldi helyszín, csatlakozik a fesztiválhoz, egyben mi is egy fontos kezdeményezés mellé állunk diákfilmjeink pozsonyi vetítésével és az ehhez kapcsolódó közönségszavazással. Mindez a Busho – Azyl filmprogramhoz kötődik.
Azyl és Busho, két fesztivál, egy magyar és egy szlovák. Azért fogtak össze, hogy a kultúra és a vizuális kommunikáció segítségével hívják fel a figyelmet közös értékeinkre, amelyeket gyakran elfelejtettünk az utóbbi hónapokban, amikor ehelyett főleg a szlovák-magyar viszony megromlása, az új és régi sérelmek kerültek előtérbe. Az általuk hirdetett „életREklám” pályázat díjkiosztójának napján, 2009. március 2-án a pozsonyi A4 centrumban levetítjük a Dialektus diákfilmes programját. Úgy gondoljuk, hogy a szekció filmjei jól példázzák a szociális és kulturális érzékenységet, az etnikai, vallási, kulturális toleranciát, így egybecsengenek az AZYL-BUSHO páros közös küldetésével. A díjnyertes „életREklámokat” mi is levetítjük a DocuArtban, Budapesten.
A kisebbségek és többségi társadalom konfliktusa szolgáltat napi témát a hazai médiumoknak, amelyek gyakran többszörösen felerősítve és néha eltorzítva számolnak be a feszültségről. Tényleg ilyen rossz a helyzet? Tényleg az erőszak erősödése lehet az egyetlen reakció egy mély konfliktus felszínre hozásával a gazdasági válság pszichikai nyomása alatt?
17 ország 47 versenyfilmjét vetítjük. A témák sokszínűek, néha egzotikusak, néha szélsőségesek. Hogy segítsük az eligazodást, tematikusan csoportosítottuk a filmeket:
A helyzet – élethelyzetek, kulturális viselkedés
Remélhetnek-e támogatást a nyelvrokon számik az Európai Parlamenttől fennmaradásukért folytatott harcukban (Kiáltás a szélbe)? Etikus-e végignézni egy ember halálát kamerával a kezünkben, akkor is, ha tudjuk, a helyi hagyományok erősebbek, mint a fehérek által exportált morál (Jean Paul)? Mit filmeznek a kabuli művészeti iskolások, ha először jutnak kamerához (Papírsárkányok)?
Mi vagyunk a történelem
Két bombatámadás közt, az izraeli hadsereg és iszlám szélsőségesek szorításában, a Pekingi olimpiára készülő palesztin sportolók (Insallah Peking), Zoli, aki „sufnituningban” készült csodafegyverével levadászik egy lelőhetetlennek hitt amerikai bombázót, a „lopakodót” (A 21. másodperc), és ha még ez sem elég, hát megtudjuk mi történt Vera néni ifjúkori, el nem feledett szerelmével, az életvidám és romantikára hajló grafikussal, akinek utolsó levele soha nem érkezett meg a munkatáborból (Három hiányzó oldal).
Hátrányban
Isztambulban melegként élni a nehezebb (A másik Isztambul), vagy idős emberként attól félni, hogy egyetlen kis barátunk, a hónapokig nálunk időző, dédelgetett fecske egyszer csak felszáll, és örökre elrepül a tenger felé (A fecske)?
Receptek az életre
A 20 évvel ezelőtti, grúziai földrengés túlélői egyszerre igyekeznek mindent elfelejteni, és soha le nem mondani az emlékezésről (Gyumri). A 60-as évek „virág-gyerekei” közül sokan ragadtak máig Indiában – időközben „virág-felnőttek”-ké cseperedtek (Hippi Masala).
Hagyományaink – tudás, amit fontos, hogy megszerezzünk, megéljünk és átadjunk
Az utolsó itáliai kardhal-halászok, akik furcsa hajóik orrából pásztázzák a tengert (Az utolsó lovagok), az észak-amerikai indiánok, akik környezetvédelmi programokba kezdenek a folyók és a halállomány védelmére – szigorúan mitológiai alapon (Horgássz tovább!), és a perui javasasszony tanítása (Lányom, Shamporo).
Nemzetközi zsűri adományozza kategóriánként az Aranyszarvas díjat a legjobb filmeknek. A díj egy üvegszobor, Czebe István képzőművész munkája, a velejáró pénzösszeget pedig a Filmjus Alapítvány, az OKM és a Port.hu ajánlotta fel. A versenykategóriák a következők:
Emberi történetek (Európai dokumentumfilm) – 12 film
Sűrű leírás (Európai antropológiai film) – 16 film
Port.hu – Magyar valóság; (Magyar dokumentumfilm) – 12 film
Diákmunka (Európai diákfilm) – 7 film
Zsűritagok:
Adéla Kroupova rendező (Cz)
Boross Balázs kulturális antropológus
Böszörményi Zsuzsa rendező
Jan Gogola rendező (Cz)
Kerekes, Péter rendező (Sk)
Kováts András szociálpolitikus
Kriza Bori szociológus, rendező
Phil Lewis rendező, tanár (USA)
Sasa Sreckovic vizuális antropológus (Sr)
Slawomir Sikora vizuális antropológus (Pl)
Tóth Klára televíziós szerkesztő
Zelimir Zilnik rendező (Sr)
Retrospektív programot szervezünk minden évben. Idén Boglár Lajosra, a hazai kulturális és vizuális antropológia megteremtőjére, az antropológiai oktatás kezdeményezőjére, az ELTE Kulturális Antropológia Tanszék volt vezetőjére emlékezünk. Filmjeit vetítjük, vele készült interjúkat nézünk és egy beszélgetést szervezünk filmes munkásságáról. Halálának 5-dik, születésének 80-dik évfordulóját ünnepeljük.
Partnerfesztiváljaink néhány díjnyertes filmjük vetítésével mutatkoznak be nálunk (Jihlava – Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál, Csehország, Eyes and Lenses – Etnográfiai Filmfesztivál, Lengyelország , Early Melons Festival – Nemzetközi Diákfilm Fesztivál, Szlovákia).
A szakmai programokon a Dialektus Fesztivál keretein belül az európai dokumentum- és antropológiai filmes szakma számára párbeszédet indítunk el, mely a műfaj népszerűsítését, továbbélését szolgálja és terjesztési lehetőségeit méri fel. A 2009-es kiemelt konferenciatémák és kérdésfeltevéseik:
A televízió és a dokumentumfilm
Mit várnak az európai nemzeti és a kereskedelmi csatornák egy dokumentumfilmtől?
Hogyan teheti vonzóbbá a dokumentumfilmet alkotója?
Résztvevők: Kamila Zlatuskova (Ceska Televize), Novobáczky Sándor, Tóth Klára (Duna TV)
A dokumentumfilmek terjesztésének új útjai
Hogyan felelhetnek meg az alkotók a legújabb elvárásoknak? Mik a web alapú terjesztés sajátosságai, és milyen következményei vannak a filmek készítőire.
Résztvevők: Jana Ptackova (Checz Doc Air), Bognár Péter (Filmklik), Bíró Tibor (International Confederation of Art Cinemas), Áprily Zoltán (Daazo.com), Kozma Károly (MSZSZ)
Az eladható dokumentumfilm
Európai fesztiválok, producerek és filmkészítők véleménye a dokumentumfilmek eladhatóságáról;
Az eladható és jól terjeszthető dokumentumfilm ismérvei – esettanulmány a sikeres dokumentumfilm sajátosságairól.
Résztvevők: Kerekes Péter (független filmkészítő), Jana Ptackova (Jihlava Festival), Joanna Skalska (Andrzej Wajda Master School of Film Directing)
Doku-kritikusi workshop
A dokumentumfilmek értését, népszerűsítését segíti a sajtóban az e témában nagyobb számban megjelenő színvonalas írás. Ezért 2009-ben első ízben hirdettünk doku-kritikusi workshopot Varga Balázs vezetésével. A résztvevők a fesztivál szervezésében intenzív műhelygyakorlatokon ismerkedhetnek a dokumentumfilmek dramaturgiai, etikai sajátosságaival. Az elkészült munkákat publikáljuk.