Gallery by Night 1991/4

Gábor Imre, Gerber Pál és Rácmolnár Sándor egyestés kiállítása
kurátor: Gábor Sarolta

Kisterem (1053, Budapest, Képíró u. 5.)
2014. május 9. (péntek) 20:00
megnyitja Bencsik Barnabás

Gerber Pál: A Három köcsög koncepcióról (Stúdió Galéria, Gallery by Night 1991)

Csinálni valami egyszerűt, ami nem fullad bele önnön bonyolultságába, mivel a túlhalmozott motívumok gyakran egymást kioltó, terméketlen asszociációkat indukálnak. Valami olyat csinálni, ami demonstrálja azt a meggyőződést, és lehetőséget, hogy művészet bármiből születhet, hogy a szegényes anyagok és egyszerű megoldások felülemelkednek a technikailag bravúros, de tartalmilag üres, szellemileg impotens megoldásokon.

A három köcsög áthallásával tisztában voltunk. De a köcsög a képzőművészek számára, mint a csendéletek gyakori tárgya, az iskolai rajztanulmányok untig ismert eleme, egyben a képzőművészet groteszk emblémájaként is értelmezhető. És nem csak a beszűkült szemléletű konvencionális képzőművészet emblémájaként, hanem annak az inspirált és korlátokat átlépő művészetnek az emblémájaként is, ami képes egy ilyen terhelt és elhasznált motívumon keresztül is megnyilvánulni.

Ebben a hármas megjelenésben, a háromszor való ismétlésben ellentmond az eredetiség feltétlen és hiteltelen elvárásának is. Adekvátnak éreztem a műfajjal, a rövid életű, pár órás, egy estés kiállítással is. Olyan anyag, amit hasonlóképpen rövid idő alatt lehet létrehozni a koncepciótól a kivitelezésig. Az ötlet sem volt erőltetett.

Így is működtünk. Imre és Sanyi lejött a penészes, piszkos, 21 négyzetméteres kis alagsori műtermembe, ahol megpróbáltam meggyőzni őket. Azzal, hogy vállalták, maradéktalanul az ő munkájuk is lett, mivel itt nem az ötlet, hanem a programban való tevékeny részvétel és még inkább a vállalás dönti el, hogy kié a mű. Ezért erről mindig úgy gondolkodtam, és csak így tudok erről gondolkodni, mint hármunk közös művéről.

A műfaj, a gyors reagálás régóta érdekelt és érdekel ma is, mivel kihívásnak tartottam, hogy valamit rövid idő alatt, a körülmények adottságaihoz alkalmazkodva kell létrehozni, amivel elfogadjuk a pillanatnyi lehetőséget, de jó esetben így is képesek vagyunk föléjük nőni.

Teljes volt az összhang. Rövid idő alatt elkészült a három azonos formájú, dobozkartonból kivágott köcsög, karton konzollal, ami az installáláshoz kellett. A galéria osztatlan, négyzet alaprajzú terének az utca felé néző oldala kirakatüveg, ezen kívül három fala volt, melyekből egyet-egyet foglaltunk el. Egy fal – egy köcsög. Ez volt 1991-ben a Három köcsög.