Gondolat Plasztika

Erhardt Miklós, The Bureau of Melodramatic Research, Pakui Hardware, Ralo Mayer

Helyszín: Trafóklub (Budapest, Liliom u. 41.)
Kurátor: Szalai Borbála

2017. március 16., (csütörtök) 18.00 – 20:00

Erhardt Mikós: Instrumentális

A performansz-előadás a művész egyik kedvenc témájának további hajlítgatása, melankóliával, Bob Dylannel és post-truth-tal.

The Bureau of Melodramatic Research: Órák akármiről

A  Bureau of Melodramatic Research performansz-előadásának színpada az asztal, melynél kortárs filozófiai gondolatokról és a legújabb pop-dalokról vitatkoznak. Ebben a párbeszéden alapuló performanszban a telefon a hangfal, a könnyed csevegés a szövegkönyv. Amikor az asztalnál az egyik oldalon a való világ, a másikon pedig annak reprezentációja jelenik meg, és vice versa, amikor a szalvéta a világ és a kiskanál a gondolat. Mint Flaubert karakterei Bouvard és Pécuchet, a Bureau tagjai minden területen szakértők, mindenhez értenek a melodrámától a filozófiáig – végül pedig csak komplex másolatok lesznek, feleslegesek egymás számára. Ugyanaz a fél, kétszer megismételve.

A nézők szabadon bekapcsolódhatnak, hallgatózhatnak, csekkolhatják a feedjeiket vagy lemorzsolódhatnak. Választhatnak, hogy szabadon szeretnének járkálni, mint egy múzeumban, vagy szeretnének bevonódni, mint a színházban.

“I ain’t gonna do your laundry, I ain’t your mama”.

Erhardt Miklós (1966) médiaművész, videókat, efemer konceptuális installációkat és kontextus alapú munkákat készít. 1998 és 2006 között a Big Hope művészcsoport tagjaként részvételre épülő projekteken dolgozott. Munkáit bemutatta a New York-i Apex Art, a belgrádi Galerija SKC, a lipcsei Galerie für Zeitgenössische Kunst, a bécsi Secession és a Manifesta 7. A MOME docense, Budapesten és Bécsben él.

The Bureau of Melodramatic Research egy intézmény, amit Irina Gheorghe és Alina Popa alapított arra, hogy a kortárs politika érzelmi változásait és az új gazdaság munkával kapcsolatos lelki vetületeit vizsgálja. A Bureau kutatásait fokozatosan kiterjeszti az idegen és névtelen szenvedélyek bonyolult működésére, melyek a bennünk lakozó nem emberi világhoz kapcsolnak minket. Műveik olyan intézmények kiállításain szerepeltek, mint a Times Museum, Guangzhou; WING, Hong Kong; CCK, Buenos Aires; MNAC, Bukarest; bak, Utrecht; mumok Bécs; Salonul de proiecte, Bukarest; DEPO, Isztambul; Ujazdowsky Castle, Varsó; messagesalon, Zürich; Center for Visual Introspection, Bukarest.

2017. március 17. (péntek) 18.00 – 20:00

Pakui Hardware: Tökéletes térdű egyéneknek

A Pakui Hardware előadásában azt a paradoxont járja körül, amiben biológiai testünk őrlődik: egyrészt a test az állandó erősödés és fejlődés nyomásának van kitéve, másrészt arra van ítélve, hogy a lehetséges technológia újítások következtében hátrahagyjuk, mint valami elavult eszközt. A performansz-előadás érinteni fogja a nagy frekvenciás kereskedés algoritmikus ökológiáját, a prométheuszizmus elméleteit, a szintetikus biológia reményeit és a tökéletes térdben rejlő veszélyeket.

Ralo Mayer: E.T.E. – Extra-Terrestrial Ecologies / Földön kívüli ökológiák

1991. Szeptember 26-án egy nyolc-tagú legénység megkezdte két éves küldetését az arizónai Oraclehez közel eső ’Bioszféra 2’ zárt ökoszisztémájában. Céljuk globális ökológiai kapcsolatok kutatása és a világűrben való élet lehetőségeinek tesztelése volt.

Kapcsolódó események megbízhatatlan összegzése: E.T. poszt-szovjet konzulens képében, Nirvana frissen kiadott ‘Nevermind’-ját trombitálva megérkezik a sonorai sivatagba, hogy segítse a bioszférasokat Kim Stanley Robinson Mars-trilógiájának felolvasásával. Liberális marsi organikus krumpli-termelő Matt Damon, Trump fő stratégiai tanácsadójával tart megbeszélést a Bioszféra 2 átvételéről. (Steve Jobs szereti ¯\_(ツ)_/¯ Joan Baezt ♫). William Burroughs és Bucky Fuller mamutfenyőket és Allen Ginsberg “Üvöltés”-ét hackelik. A pszichedelikus mikro-adagolás lesz a Szilikon völgy legújabb nagy üzlete. In girum imus nocte et consumimur igni, aka De revolutionibus orbium coelestium – most nap energiával hajtva!

A Pakui Hardware művészcsoport (Neringa Cerniauskaite és Ugnius Gelguda) 2014 óta működik. A csoport munkái az anyagszerűség, a technológia és a gazdaság kapcsolatának témáját járják körül. Milyen hatással van a technológia a ma gazdaságára, magára a valóságra és az emberi testre? A technológiai fejlődés sebességével egyidejűleg az anyag egyszerre válik akadállyá és eszközzé. Legutóbbi egyéni kiállításaik olyan intézményekben voltak, mint  a MUMOK, Bécs; ExoExo, Párizs; kim? Contemporary Art Center, Riga; Jenifer Nails, Frankfurt; Contemporary Art Centre (CAC), Vilnius; 321 Gallery, Brooklyn, New York; NADA New York. Csoportos kiállításon részt vettek például a Moscow Biennale for Young Art, a Modern Art Museum (MMOMA) és a Zacheta Project Room (Varsó) kiállításain. A művészek 2014-ben Svédországban IASPIS ösztöndíjat kaptak.

Ralo Mayer (1976) Bécsben élő képzőművész, művészi kutatásai a kortárs történelem ökológiáit és azok a múlt, a jövő és a jelen sci-fijéhez fűződő kapcsolatait vizsgálja. Performatív kutatási gyakorlatán alapulva, installációiban, videóiban, performanszaiban és szövegeiben olyan összeállításokat hoz létre, melyek többrétegű történetmesélésen alapulnak. Számos nemzetközi kiállításon, film fesztiválon és konferencián vett részt, többek között a hong kongi University Museum and Art Gallery, a rotor (Graz), a Kunstpavillon (Innsbruck), a Lentos Kunstmuseum (Linz), a NGBK (Berlin), a Transmission Gallery (Glasgow), az Artspeak (Vancouver), az SKC (Belgrád), a Kunsthaus Baselland (Bázel), az ARGOS (Brüsszel), valamint a bécsi Secession, 21er Haus és Kunsthalle kiállításain.

Erhardt Miklós: Instrumental Dove, 2016
Erhardt Miklós: Instrumental Dove, 2016