Éjszakai Átszálló
Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
2009. augusztus 26.-30.
Augusztus 26., Szerda
A Kaos Kemping formáció archív super8-as és 16 mm-es filmeket vetítik szimultán módon az összes térben használható felületre. A vetítve keveredő talált archív és ismeretterjesztő dokumentum-filmek nyelve eleve összeesküvés hangulatot áraszt, ami a kortárs vj-zést is átértelmezi egyfajta analóg mozi alapú képi mixtúrává.
Augusztus 27., Csütörtök
A Borsos-Lőrinc Lilla és Borsos János alkotta „Borsos-Lőrinc” formáció 2009-ben hívta fel magára nagyban a magyar közvélemény és média figyelmét. Diákhitelük révén fennálló tartozásukat festették meg összegszerűen egy képen, és a festett összeg fejében próbáltak meg túladni a festményen. Meg is vásárolta tőlük a képet, aminek következtében visszafizethették Diákhitel tartozásukat egy összegben. Ez a művészeti gesztus sok kortárs művészettel nem foglalkozó embernél verte ki a biztosítékot. A kiállítást és az akciót kommentezők leggyakrabban „a velem miért nem történik ilyen, hiszen ilyet én is tudok” érvrendszerrel ágáltak a művészpáros akciója ellen, amit már önmagában tekinthetünk pszeudo-összeesküvésnek.
Az este folytatásában Borsos János Gymnazion elnevezésű DJ-szettje forog a Kortárs Művészeti Intézetben vetítéssel kísérve.
A Patyolat Udvarban este 11-től a városban jól ismert és az Éjszakai Átszállón törzselőadóknak számító fiatal DJ-k fokozzák a hangulatot, vagyis a Solarcube és Sabazz.
Augusztus 28., Péntek
Az Átszállóra szintén meghívott Vass Miklós munkái, projektjei és akciói kapcsán került a konspiratív képbe. 2007-es „Dialog mit der jugend” c. egyestés koncept-akciója során az esemény látogatói egy szeánsz során tehettek volna fel kérdéseket egy médium segítségével Erdély Miklósnak. Dunaújvárosban egy workshop, vagy közös mű kereteit fekteti le, ami konkrét összeesküvésekről és összesküvés-elméletekről szól.
Majd a La Hasil Adkins Ensemble Traditionel, azaz Vass Miklós egy személyes előadásában hallgathatja meg a nagyérdemű Hasil Adkins folkzenész szerzeményeit. Az összes hangszernél: Vass Miklós!
Folytatásként a Patyolat Udvarban fellép a Pluto rock’n’roll zenekar. „A megfelelés kényszere nélkül, szabadságérzésünk kifejeződéseképpen kiállunk, hogy eljátsszuk dalainkat.” – írják honlapukon. Az biztos, hogy a jó hangulat garantált!
Őket követi a Gumipop formáció, aki nap levezetéseként az indie rejtelmeibe vezeti be a közönséget.
Augusztus 29., Szombat
Egyedülálló projektnek lehetnek szem-, fül- és minden egyéb tanúi az érdeklődök, akik bemerészkednek a Kortárs Művészeti Intézet falai közé ezen a napon. Ugyanis a felkért művészek nem másra, mint egy intermediális operett megírására és előadására vállalkoztak, mely magát a műfajt a saját szemszögükből mutatja be. Hölgyeim és uraim! Ez csak most, csak itt és csak Önöknek! Fogadják szeretettel Horváth Tibor, Uglár Csaba, Kis-Róka Csaba és Kim előadását!
A Patyolat Udvarba a Barcsay Jenő Emlékzenekar bocsájtja útjára a kedves nézelődőket. A Barcsay Jenő Emlékzenekar a Magyar Képzőművészeti Egyetem hivatalos zenekara és egyben egy sikertörténet kezdete is. A zenekar gyökerei a ’70-es évekig nyúlnak vissza, de a csapat végső formáját csak harminc év hallgatás után érte el. A ’80 – ’90 – es évek legmeghatározobb disco slágereinek hangulatát idézik meg némi iróniával, kizárólag akusztikus hangszerekkel Hiába a sok megnyert per, azonban be kell vallani, hogy a zenekar által előadott számok egy része nem saját szerzemény. A név válaztás tiszteletadás a mester, Barcsay Jenő emléke előtt.
Az átszállás után a városban híres és hírhedt formáció a Lolly Pop (erre az alkalomra Várnai Gyulával kiegészülve) vezeti fel az afterpartyt, amikor is pedig DJ Savage és MC-je szórakoztatja a nagyérdeműt.
Augusztus 30., Vasárnap
Levezetésként Siegmund Ákos a fotórealista Parazitii címet viselő festménysorozatát állítja ki, melynek képei sorba rendezve értelmezik át az emberi civilizáció egyes vívmányait parazitizmusként. Az este további részében a zenét is a művész szolgáltatja.
És hogy ne csupán a szem és a fül lakjon jól, hanem a gyomor is megteljen Cserna Szabó András és Darida Benedek írók a gyakorlatban is bemutatják, amit közös könyvükben már szavakba öntöttek.
Ahogy eddig is a közönség 5 napig mindennap más kiállításon és zenei eseményeken vehet részt, melyek egy tematika köré csoportosulnak. Idén azonban már 2 helyszínen folynak a programok. Kora este a Kortárs Művészeti Intézet (2400 Dunaújváros, Vasmű út 12.) ad helyet a képzőművészeti, illetve az ezekhez szorosan kapcsolódó zenei programoknak. Ezután 23 órától a Patyolat Udvarban (2400 Dunaújváros, Gutenberg köz 2.) folytatódnak koncertekkel és DJ-szettekkel az esték.
A 2009-es Éjszakai Átszálló alkalmával bemutatott fiatal magyar kortárs művészek műveit, akcióit, projektjeit összeesküvésként próbálja átértelmezni az esemény kurátora. A kortárs művészettel napi kapcsolatban nem álló látogatók számára – egy külső nézőpontból szemlélve gyakran tűnhet akár értelmetlennek is, ebből kifolyólag pedig egy általuk nem érthető célú összeesküvésnek egy kortárs művészeti megmozdulás. Ez sokszor a kortárs művészetet sújtó információhiánnyal, vagy általános érdektelenséggel indokolható, vagy éppen azzal, hogy széles körben nem tisztázott a képzőművészeti szcéna szereplőinek pozíciója, különösen az alanyi módon válogató kurátoré. A legtöbbek számára a mai napig rejtély a kortárs művészet fogalmisága és technikai repertoárja. Amióta pedig általánosan megfogalmazódó elvárás a szcénán belül az, hogy a kortárs művészek munkái szóljanak valamiféleképpen a jelen társadalmi kérdéseiről, azóta furcsának tűnhet, hogy miért és hogyan akar állást foglalni egy olyan közkeletűen lírai formalizmusába temetkező, és éppen ezért irrelevánsnak hitt mező, mint a kortárs képzőművészet. Ez a szociális-affinitás nagyban árnyalja az összesküvés-elméletek szerepét.
A Konspiráció Átszálló célja nem az, hogy didaktikusan, egyfajta edukációs céllal tárja fel a meg-nem-értettség tartalmait. Éppen ellenkezőleg: a látogatók eleve egy konspirációs értelmezési térbe lépve a biztosan soha nem érthető üzenetek és érdek-összefonódások mezején saját intenciójuk szerint fogadhatják be a művészetet – ami a művészeti grammatika és az összeesküvés szótárainak mindig új régióit igyekszik meghódítani. Az Átszálló éjszakákon átnyúló kiállítás-sorozatának alkalmával is alapvetően arról van szó, hogy egy Intézet gyomrába gyűlnek emberek a sötétben. Okaik és motivációik különfélék: van, aki a művészetre kíváncsi, van aki a zenei programokra, van aki csak odasodródik. A szituáció konfuzitása mindenesetre kedvező ahhoz, hogy az Átszálló különböző összesküvések melegágyává váljon. Egy helyre gyűlnek emberek, eltérő érdekekből, de ugyanazzal a céllal, hogy részt vegyenek a programokon. Minden közösségi együttlét alkalmával történik valami a közösen tapasztalt élmények által.
Az éjszakai átszálló alkalmával pedig olyan művészeket és munkákat igyekezett a kurátor válogatni, amiknek tág mediális-kerete eleve összeesküvésekre enged következtetni, vagy a karakterük valamilyen módon magyarázza az összeesküvés fogalmát. A Kaos Kemping formáció archív super8-as és 16 mm-es filmeket vetítik szimultán módon az összes térben használható felületre. A vetítve keveredő talált archív és ismeretterjesztő dokumentum-filmek nyelve eleve összesküvés hangulatot áraszt, ami a kortárs vj-zést is átértelmezi egyfajta analóg mozi alapú képi mixtúrává. A Borsos-Lőrinc Lilla és Borsos János alkotta „Borsos-Lőrinc” formáció 2009-ben hívta fel magára nagyban a magyar közvélemény és média figyelmét. Diákhitelük révén fennálló tartozásukat festették meg összegszerűen egy képen, és a festett összeg fejében próbáltak meg túladni a festményen. Meg is vásárolta tőlük a képet, aminek következtében visszafizethették diákhitel-tartozásukat egy összegben. Ez a művészeti gesztus sok kortárs művészettel nem foglalkozó embernél verte ki a biztosítékot. A kiállítást és az akciót kommentelők leggyakrabban „a velem miért nem történik ilyen, hiszen ilyet én is tudok” érvrendszerrel ágáltak a művészpáros akciója ellen, amit már önmagában tekinthetünk pszeudo-összeesküvésnek.
Az Átszállóra szintén meghívott Vass Miklós munkái, projektjei és akciói kapcsán került a konspiratív képbe. 2007-es „dialog mit der jugend” c. egyestés koncept-akciója során az esemény látogatói egy szeánsz során tehettek volna fel kérdéseket egy médium segítségével Erdély Miklósnak. Dunaújvárosban egy workshop, vagy közös mű kereteit fekteti le, ami konkrét összeesküvésekről és összesküvés-elméletekről szól.
Siegmund Ákos a fotórealista Parazitii címet viselő festménysorozatát állítja ki, melynek képei sorba rendezve értelmezik át az emberi civilizáció egyes vívmányai parazitizmusként. A 2009-es Éjszakai Átszálló látogatói ráadásul egy a maga nemében teljesen egyedi intermediális operett ősbemutatóján is részt vehetnek majd.
Fenyvesi Áron
http://atszallo.blogspot.com/