Újrafelhasznált felvételek a Balázs Béla Stúdióban
Kádár Anna előadása
2013. október 16. 18:00
Műcsarnok (1146 Budapest, Hősök tere)
A 60-as 70-es évek művészetében a valóság keresése alapvető érték, tipikus jelenség a mindennapi élet tényeinek művészi nyersanyagává tétele. A realista film, a nouvelle vague, a tényregény, a cinema verité, a direct cinema, a performance, mellett a talált tárgy mint koncept is a kor jellegzetes művészi kifejezőeszköze.
A BBS ’69 utáni filmjeiben kifejezetten gyakori a régi filmhíradók, amatőr filmek, játékfilmes idézetek önreflektív használata, az archív felvételekkel való kísérletezés, talált filmek vagy „filmes remixek” készítése. Az itt alkotó pályakezdő filmkészítők sokféle megközelítéssel nyúlnak ezekhez a „valóság darabkákhoz”: a narratív film ellenpontjaként, filmnyelvi vizsgálat tárgyaként, zenei alapegységként, történelmi forrásként.
Válogatásunkban teljes hosszúságban láthatjátok a Büntetőexpedíciót Magyar Dezső zenei kompozíciójú esszéfilmjét a levert forradalmakat követő elkeseredett dühről és a megtorlás apparátusáról. Részleteket mutatunk be Tímár Péter trükk-operatőri bravúrokkal szétdarabolt és filmnyelvi eszközökkel aprólékosan analizált saját nézőpontú filmhíradójából, a Mozgókép-analízisből, Jeles András Montázs című filmjéből, amelyben az élet véletlenszerűségének, valószerűtlenségének filmre vételében tévésorozatok idézetei is szerepet kapnak, Bódy Gábor Négy Bagatell című filmnyelvi kísérletéből és Amerikai Anzix című, fiktív archívokat felvonultató filmjéből ezen kívül Forgács Péter tisztán amatőr felvételekből álló, történelmi sorozatából a Privát Magyarországból.
A vetítés után a filmek elkészítésének hátteréről Kádár Anna tart előadást.
Belépő: 800 Ft