beszél munkáiról
2008. október 30. csütörtök, 18 óra
MKE Intermédia Tanszék
1063 Budapest, Kmety Gy. utca 27.
Az előadások nyelve angol. A program kb. két óra hosszúságú lesz, az előadásokat követő beszélgetésekkel együtt.
Michael Rakowitz: Három projekt
Michael Rakowitz három munkáját mutatja be részletesen, köztérben és intézményi környezetben megvalósított projektekre egyaránt figyelmet fordítva. A „paraSITE” esetében (1997 óta) a művész felfújható menedéket épít hajléktalan emberek számára azok egyéni igényei szerint, amelyeket épületek fűtő, szellőző és légkondicionáló rendszereinek kimeneti nyílásaihoz lehet csatlakoztatni. A kiáradó meleg levegő egyszerre felfújja és fűti a kettős falú alkotmányt. A „Return” keretében (2006) Rakowitz újraindította iraki zsidó nagyapjának export-import vállalkozását Brooklynban (New York), hogy ingyenes szállítást biztosítson Irakba az Egyesült Államokban élő irakiak számára, és ezzel egy időben egy tonna világszerte elismert iraki datolyát importáljon az Egyesült Államokba. A datolyák, amelyeket harminc év után elsőként listáztak „Product of Iraq” megnevezéssel az Egyesült Államokban, körülményes utat jártak be, fennakadva az országot elhagyó iraki menekültek forgalmában, mintegy az ő történetüket is megjelenítve. A „The Invisible Enemy Should Not Exist” című projekt (2007 óta) keretében a művész arányosan rekonstruál az Iraki Nemzeti Múzeumból hadizsákmányként eltulajdonított műtárgyakat, amihez az Egyesült Államokban talált közel-keleti élelmiszerek csomagoló anyagait valamint arab közösséggel rendelkező amerikai városokban terjesztett ingyenes arab-angol újságok papírját használja. Az installáció szövevényes narratívaként alakul, amely a múzeumból ellopott műtárgyakra, jelenlegi hollétükre, a megszállás körüli eseményekre, a fosztogatásra és érintett szereplőkre vonatkozó kiterjedt kutatáson alapszik
Michael Rakowitz 1973-ban született, Chicagoban él. Munkája a közösségi/köztéri művészet vagy a szociális plasztika fogalmaival írható körül, amely az építészetet, a designt és a városi teret használja médiumaként. 2006-ban két hónapot dolgozott Budapesten a Trafó Galéria rezidens művészeként. Műveit az elmúlt években többek között a 16. Sydney Biennále, a P.S.1, a MoMA,a Creative Time (New York), a Galleria Alberto Peola (Torino), a Swiss Architectural Museum (Bázel), a 10. Isztambuli Biennále, a 8. Sharjah Biennále, a Contemporary Art Center (Vilnius) és a PAC (Milánó) mutatta be. 2007-ben a Sharjah Biennial Art Prize zsűri díjasa, 2006-ban a New York Foundation for the Art in Architecture & Environmental Structures díjazottja, 2003-ban Dena Foundation díjának nyertese. Jelenleg a chicagoi Northwestern University Művészeti Karának tanára.
Caspar Stracke:
A klón szépsége – A nyugati építészet másolása és újraértelmezése Keleten
Caspar Stracke folyamatban lévő építészeti érdeklődésű projektjéről, a TIANDUCHENG-ről beszél, amely párizsi épületek „klónjaival” foglalkozik, valamint nyugati ikonikus épületeket és városi területeket hasonlít össze azok Kínában, Afrikában és egyéb helyeken fellelhető klónozott és „áthelyezett” megfelelőivel.
Caspar Stracke New Yorkban élő német származású médiaművész. Filmmel és digitális médiával foglalkozik, média archeológiával és urbanizmussal / építészettel kapcsolatos kérdéseket vizsgál. Munkáit olyan intézmények mutatták be, mint a MoMA, a Whitney Museum (New York), a Yerba Buena (San Francisco), a ZKM (Karlsruhe), a Reina Sofia (Madrid), és az ICC (Tokió). Kiállított szerte Észak- és Dél Amerikában, Európában és Ázsiában. 1999-ben fejezte be CIRCLE’S SHORT CIRCUIT című filmjét, amelyet az Egyesült Államokan és Európában több helyen bemutattak, és bekerült a New York-i Whitney Museum „American Century Part II” című kiállításába. 2006/07-ben A dél-koreai Ulsan Egyetem vendég professzora volt. Aktív tagja a The Thing-nek, a hálózati kultúra New York-i bázisának. 2005 óra társigazgatója a „video_dumbo” kortárs videó művészeti fesztiválnak. Együttműködött olyan művészcsoportokkal, mint a bbm, a mostra, a forward motion theater vagy a dancekumikokimoto.
A Műcsarnok Try Again. Fail Again. Fail Better. című kiállításának kísérőprogramja az MKE Intermédia Tanszékével együttműködésben