Doxa (Budapest VIII. Bródy Sándor utca 36.)
Megnyitó: 2024. december 7 (szombat) 16.00-21.00
MINERAL FIZZ koktél party (kristályvízben oldott ásványok, porok): 2024. december 8 (vasárnap) 18.00
A régóta fennálló európai szomszédság ellenére a budapesti és a hamburgi művészeti szcéna keveset tud egymásról, ahogy azt Mucsi Emese, a DOXA művészeti vezetője (Budapest) és Franziska Glozer, a MOM művészeti tér kurátori kollektívájának tagja (Hamburg) megfigyelte. Németül, magyarul és angolul folytatott közös beszélgetésükből született meg egy olyan kiállítási forma ötlete, amely éppoly szembeötlően egyszerű, mint amilyen hatékony.
A „Call Hamburg Call Budapest Call” egy párbeszéden alapuló kiállítássorozat, amelyben minden alkalommal egy budapesti művész találkozik egy hamburgi művésszel. A két kurátor és a két művész együtt szervez egy kiállítást a MOM művészeti térben, majd nem sokkal később egy második kiállítást a DOXA terében. A művészeti párbeszéd különböző szinteken összefonódik a két város művészeti életének kölcsönös felfedezésével.
Kis Judit az önmeghatározó és önfeltáró performanszok társadalmi hatását kutatja doktori fokozatszerzés céljából, és kutatásának részeként Mexikóban töltött időt, hogy Calea Flora segítségével tanulmányozza az oneirológia – az álomtanítás – tanításait. Multimédiás művészetének szerves részét képezik a kövek, amelyek teret teremtenek az elmélkedéshez, az álmodáshoz és a gyógyuláshoz. Az alany pozíciója, amely korábbi videómunkáiban nyilvánvaló, továbbra is központi szerepet játszik; érdeklődése azonban nem csupán ezt a központi „én”-t nyugtatja, hanem olyan utakat épít, amelyeken keresztül vagy túlmutatva bármilyen előre meghatározott vagy történelmi határokat átléphet. Munkái a saját erőforrások megerősítésével igyekeznek átalakítani az észlelést.
Rothmaler festői univerzuma fantasztikus motívumaival – mint a 7 ujjú kéz – egy olyan kortárs képkultúrát jár be, amely nem aránylogikusan működik. A Hamburgban jól ismert, új kőtanulmányai most meglephetnek bennünket, noha a festészet iránti rajongását folytatják. Ezekben a rendkívül realisztikus kőábrázolásokban nem hiányozhat a természetrajz művészeti formája előtti tisztelgés. Ugyanakkor a kövek az akvarell lapis lazuli kék lávájában lebegnek, és távol állnak azoktól a kövektől, amelyeken mi járunk.
Van-e az ásványi esztétika közös vegyülete ezekben a művészi módszerekben? És milyen szerepet játszanak a szavak Kis Judit és Christian Rothmaler munkáiban?