A tranzit. hu által kezdeményezett Művészetelméleti és gyakorlati szabadiskola áprilisi szemináriumát Marion von Osten művesz, kurátor vezeti.
Nyilvánosságok teremtése – világok létrehozása
A projekt-kiállítás mint művészeti gyakorlat
A klasszikus kurátori vagy tudományos megközelítéssel szemben a „projekt-kiállítások” a legkülönbözőbb tudásterületekről vonnak be résztvevőket a koncepció kialakításába, vagy a kiállítás megvalósításába.
Az a cél, hogy az egyén egy ideiglenes kontextusban változtathassa alanyi pozícióját. Erre művészetteoretikusok és művészek közösen dolgoztak ki elméleti és vizuális kifejezésformákat. A 70-es évek klasszikus stratégiái mellett, melyek az ellennyilvánosság létrehozására irányultak, a kiállítás, mint kommunikációs forma is kialakíthat tudástermelési es terjesztési modelleket. A „projekt-kiállítás”, mint művészeti gyakorlat beírja magát a modern és posztmodern művészetről szóló vitákba, mint ahogy a teoretikus és politikai vitákba és csatározásokba is. Felvállalja a feminista pozíciók és a gender-elméleti diskurzusok követeléseit a nem dichotóm alanyi pozíciók kialakítására és hatalommal való felruházásukra vonatkozóan. Ezen kívül a munkafeltételek és a kollektív szerzőség problémakörét is felveti. Ahelyett, hogy művészeti helyszín lenne, a „projekt-kiállítás” egyértelműen állást foglal amellett, hogy a cél nem egy téma illusztrálása, hanem saját téziseinek, módszereinek, formáinak kidolgozása, diskurzus és gyakorlat kialakítása, amely radikálisan megkérdőjelezi a művészeti tér és a hozzá kapcsolódó reprezentációs rezsim létjogosultságát. Ezáltal a „projekt-kiállítás” a folyamatosan épülő ellen-narratíván keresztül alakítja ki az ellennyilvánosságot.
A szeminárium időpontja: 2009. április 4-5.
Helyszíne: Labor (V., Budapest, Képíró u. 6.)
A szemináriumon a részvétel ingyenes, jelentkezni angol nyelvű motivációs levéllel lehet az címen. Jelentkezési határidő 2009. március 31.
Marion von Osten kurátori, művészi és elméleti területen dolgozik, melyeket az olyan médiumok kapcsolnak össze, mint a kiállítás, az installáció, a videókészítés és szövegírás, az előadás-perfomanszok, konferenciák és filmprogramok. Fő kutatási területe a kulturális munka körülményeinek megváltozása a poszt-kolonialista társadalmakban, az egyén technológiái és a mobilitás kormányzása. Alapító tagja a Labor k3000-nek, a kpD – kleines post-fordistisches Drama-nak es a berlini Center for Post-Colonial Kowledge and Culture-nak. 2006 óta az Academy of Fine Arts Vienna tanára. 1999 és 2006 között az Institute for the Theory of Art and Design & Institute for Cultural and Gender Studies, HGK Zürich tanára és kutatója; a Malmö Art Academy Critical Studies Programjanak előadója. 1996 és 1998 között a Shedalle Zürich kurátora. Berlinben és Bécsben él.