(OFF) A kritika akarása

Megjegyzések a Harmadik Szektor írásaihoz

szerzők: Erőss Nikolett, Juhász Anna, Somogyi Hajnalka, Stepanovic Tijana, Székely Katalin, az OFF-Biennále kurátorai

Az alábbi linken publikált szövegek válaszként születtek a Harmadik Szektor (HSZ) 12 részes videó- és cikksorozatának egyes, az OFF-Biennále Budapestet érintő állításaira. Elsődleges céljuk az OFF szervezésében fő szerepet vállaló, jelen szöveget jegyző öt személy álláspontjának tisztázása ezekben a kérdésekben. Terjedelmi okokból a Kettős Mérce nem kívánja lehozni a teljes anyagot — azonban helyt adott a bevezetőnek és a szövegekre mutató linknek.

A Harmadik Szektor (HSZ) említett sorozata valójában az OFF-Biennále Budapest részeként született. A HSZ a többi magyarországi résztvevőhöz hasonlóan sikeresen pályázott az OFF-on való részvételre egy olyan „dokumentarista” projekttel, amelynek célja három önszerveződő kezdeményezés, az Auróra, a Gólya és az OFF bemutatása, tevékenységük értelmezése, értékelése volt. A HSZ arra hívta meg az OFF szervezői stábját és a másik két érintett szerveződést, hogy vegyünk részt egy olyan párbeszédes folyamatban, amelynek során rendszeresen találkozunk, közösen beszélgetünk a tevékenységeinket meghatározó kulcsfogalmak mibenlétéről, a módszereinkről, és az addig elkészült videofelvételekről, amelyek betekintést adtak volna a három (para)szervezet mindennapi működésébe.

Miközben a párbeszédességből, az ígért találkozókból, a közös videózásból vagy a tevékenységek mozgóképes bemutatásából (mindeddig) semmi sem valósult meg, a Harmadik Szektor dokumentaristának mondott projektjét az idő előrehaladtával egyre erőteljesebb ítélkező attitűd kezdte jellemezni, amelynek origója a Harmadik Szektor saját, radikális(an elméleti) pozíciója. Ez a pozíció sohasem jelentette az OFF kiindulási pontját, így érthető a számtalan diszkrepancia. (Mi több, az OFF éppen annak az aktivista működésmódnak kívánt alternatívája lenni, amit a HSZ tagjai közül többen képviseltek akkoriban, amikor az alapelveket kidolgoztuk.)

A HSZ tehát ebből az elméleti pozícióból – korántsem az általa deklarált dokumentarizmusra jellemző eszközöket használva – egy rendhagyó léptékű, magát gyakorlati kihívások ezrével szembetaláló, hangsúlyozottan pilot projektet vesz célba. Sorolja „hibáit”, sőt, mintha saját manifesztóját is az OFF „hibái” (és más kontextusokban íródott elméleti szövegek) ihlették volna, ami az OFF-ra nézve hízelgő, egy radikálisan új, „harmadik szektor” öndefiníciójának genezisét illetően azonban nem kifejezetten bíztató.

Az OFF nyitott a konstruktív párbeszédre, sőt, kifejezetten ambicionálja azt. Sajnos azonban a HSZ szövegeit olyan spekulatív, logikai bakugrásokkal és elméleti hanyagsággal teli vádak dominálják, amelyek ezt nem segítik. Sok esetben nem azzal foglalkoznak – tényszerűen és analitikus módon – amit és ahogyan az OFF vállalt és csinált. Ehelyett olyan, az aktivista diskurzusból ismert, a hatalmi rendszereket leleplezni kívánó megállapításokat olvasnak ránk, amelyek nem — vagy olyan formában nem — érhetők tetten az OFF működésében.

Az alábbi szövegek ezeknek a problémás pontoknak a tisztázására születtek.

http://offbiennale.hu/a-kritika-akarasa/