Megnyitó: 2008. október 28. (kedd) 18:00 óra
Helyszín: Magyar Telekom Székház, Bp. I. ker.; Krisztina krt. 55.
A kiállításon megtekinthetőek a Roma vágyak óriásplakát-kampány képei, amelyeket 2008. júniusában kerültek ki a metró területére. A kiállított alkotások Wéber Imre és Bakos Gábor „Vágy képeinek” sorozatához, valamint a Menedék Egyesület Önarckép projektjéhez tartoznak.
A Vágy sorozat eredendően Bakos Gábor és Weber Imre képzőművészek köztérre szánt művészeti projektje. A sorozatot a két művész 1999 óta folyamatosan bővíti. Az egyes darabok az alapkoncepció szerint plakáton láthatóak. A Vágy a megrendelők és művészek közötti speciális viszonyon alapul. Az alkotók folyamatos egyeztetés, és hosszas előkészítő munka során vizualizálják a megrendelő, vagyis a „vágyakozó” által megfogalmazott vágyat. A képválogatást, szerkesztést, fotózást és grafikai munkát éppen ezért mélyinterjúk, hosszú beszélgetések előzik meg.
A 2008-as Vágy sorozat romákkal készült interjúk alapján valósult meg, így romák vágyai öltenek formát a plakátokon. A plakátok köztérre szánt alkotások. Olyan közegben kerülnek nyilvánosság elé, ahol a megszokás szerint cégek (hirdetők, és nem magánemberek) gazdasági érdekű üzeneteit várnánk. Így a vágyak a köztéri hirdetésekkel konkurálva jelennek meg.
A reklámok, és a reklámok megrendelői, a nagyvállalatok kulcsszerepet játszanak a figyelemfelkeltésben. Mindezidáig a roma integráció tekintetében nem épített senki erre a kapacitásra, ezért a Szociális és Munkaügyi Minisztérium a kampánnyal nyitni szeretne e szféra felé. A kampány hosszú távú célja a romákkal szembeni attitűd megváltoztatása, az esélyegyenlőség médiabeli megjelenésének megteremtése. E célt szolgálja a művészi program keretébe ágyazódó Roma vágyak projekt.
A projekt célcsoportja a döntéshozói-vállalatvezetői réteg, és a közvélemény. E hosszú távú cél megvalósításának első lépése ez az óriásplakát-kampány. A művészek, Bakos Gábor és Weber Imre által megkérdezett 5 személy: Kolompár Gina, Bogdán Imre, Ónodi Péter, Szirmai Norbert és Horváth Rezsőné Ilon vágyait láthatjuk az elkészült alkotásokon. Ezek a képek egyszerű emberi vágyakat jelenítenek meg, amelyekkel bárki azonosulhat: szabadság, a napi gondoktól való függetlenség, minőségi oktatás a jövő generációjának, sikeres élet, egy életcél megvalósulása, boldog, békés öregkor egy távoli jövőben, szép környezetben. Ha a vágyak szintjén nincs különbség ember és ember közt, más tekintetben sincs értelme megkülönböztetést tenni – üzeni a képzőművészeti projekt. A reklámok a széppel, jóval, harmonikussal való azonosulás iránti vágyra építenek. Erre a pszichológiára alapoz a Roma vágyak sorozat is.
A megnyitón ismertetjük dr. Síklaki István szociálpszichológus, egyetemi docens által vezetett, az „Integrált reklámok fogadtatása” című fókuszcsoportos kutatás eredményeit. A kutatást a Szociális és Munkaügyi Minisztérium támogatta.