Teher alatt nő a pálma!

Nagy Benjamin kiállítása

MU Színház (Kőrösy József utca 17.)
2013. 05. 07. – 06. 01.

Megnyitó: 2013. május 6. (hétfő) 18 óra
A kiállítást megnyitja: Bársony István építész, kurátor

Hogyan válik egy személyes helyzet közüggyé, egy szubjektív gondolat közösségi, kollektív asszociációkat előidéző motívummá?

A művész, elmondása szerint, egy-egy felmerülő gondolat leginkább kifejező formáját, vizuális kódját keresi. Ezek lelőhelyét a folyton bővülő információs-háló biztosítja.

Az internet, és az azon keresztül való „keresés” egy olyan új-generációs kutatási és közlési formát hozott létre, amelynek kollektív tudásmegosztáson és tartalomgeneráláson alapuló architektúrája lehetővé teszi számunkra, hogy egymás gondolatait újraértelmezzük, használjuk.

Egy oda-vissza irányú kvázi kommunikáció jön ekképpen létre, egy olyan speciális reakcióidővel bíró párbeszéd, amelyben a személyes ügy közüggyé válik, a gondolat megvitatásra kerül.

Nagy Benjamin a kollektív tudás egészét egyetlen szűrőn engedi át: a keresést minden alkalommal szubjektív okok indítják el.

A kiállításon megjelenő képek s az azokon fellelhető motívumok, kontextusukból kiszakított, időtlenségbe állított tárgyak, „talált gondolatok”. Megtalálójuk manipulációja következtében személyes, de ugyanakkor asszociatív jelentéssel egészülnek ki. Így válik az üres doboz titokká, az üres képkeret a halott kép motívumává.

Mire képes egy képeslap címzett és üdvözlet nélkül? Vajon az eltört váza „a” megjavíthatatlan tárgy? Hogyan él bennünk a meghódíthatatlan csúcs képe/víziója? Mi jut eszünkbe Monte Cristóról? Dumas grófja, vagy Christo Vladimirov Javacheff?

Nagy Benjamin képei önmagukban is jelentéssel bírnak, azonban értelmezésükkor éppúgy használhatjuk globális életterünk fogalomhálóit is. Mint ahogyan a hypertext esetében is, egy speciális is adatbázissal van dolgunk. Egyes részei egymással tetszőlegesen összekapcsolhatók, és az így létrejövő hiperkapcsok mentén a hagyományos lineáris megoldásoknál (pl. lapozás) gyorsabban kutathatók fel az egymással összefüggő információk.

Szövevény- történet- csomópont- elágazás. Illetve ha egyetlen képet szemlélünk- kiindulópont-megoldás. Aktualitás. Fenyegetés- teher- várakozás- idő- önmagában a helyzetben lét élménye-takarás/elrejtés/rejtőzés és a védekezés. Bárhogy is, a megoldás keresése. Folyamat: ahogyan a pálma nő, a teher alatt.

Az említett utalásokkal, hivatkozásokkal, képzettársításokkal épülő rendszer a technikai háttér ismeretével válik komplex módon értelmezhetővé:

A képek létrehozásához alkalmazott eszközök: „a vonalzó, az akril spray, a maszkoló fólia és szalag használata”, a „konstruktív képalkotási folyamat”, az „előre tervezés” lehetőségének biztosítói. Ahogyan az alkotó fogalmaz, eszközök, „hogy tudatosan építhessem a képet, pontosan kiszámítva minden lépést. Az efféle képalkotás számomra biztonságérzetet nyújt, lecsökkenti a hiba lehetőségét és a végeredmény, nagyobb arányban olyan, mint amilyennek elképzelem.” – éppen ahogyan a motívum keresésének folyamata is tudatos választások és döntések sorozata, meghagyva ugyanakkor a rátalálás pillanatának véletlenszerűségét.

Nagy Benjamin képei és objektjei az említett keresési folyamatból kiindulva válhatnak sajátos „talált motívum”- ready made konstellációkká.