Történet a nulladik évből

Sugár János kiállítása

Megnyitó: 2019. április 5. (péntek) 19:00
Megnyitja: Dr. Geskó Judit, művészettörténész
Finisszázs: 2019. május 10. (péntek) 19:00
Tárlatvezetés: Sugár János, Topor Tünde, Bencze Péter

aqb Project Space (1222, Nagytétényi út 48-50)
Megtekinthető: 2019. április 5. és május 10. között

Kurátor: Bencze Péter
Kurátor asszisztens: Tarczali Andrea, Nagy Sára

A Történet a nulladik évből című kiállításon először láthatóak együtt Sugár János 1986 és 1990 között készült, kis példányszámú grafikai sorozatai. A művek képi világa bepillantást nyújt Sugár narratív művészetének ikonológiájába.

Már Sugár János korai rajzai, vázlatai és tervei, amelyek között a rajzos napló forma is szerepet kapott, intenzív grafikai késztetésről tanúskodnak, főiskolai tanulmányainak befejezése után pedig a képzőművészeti technikák rendszere kezdi el foglalkoztatni. Egyik fő kérdése az volt, mit tesz lehetővé egy médium maximális kihasználása.

Az 1986 és 1990 közötti időszakban foglalkozott intenzíven a klasszikus sokszorosító grafikai eljárások (szitanyomat, rézkarc, litográfia és dombornyomás) nyújtotta lehetőségekkel, valamint az ezek radikális kombinálásával létrejövő kölcsönhatásokkal. A véletlenek megfigyelése, továbbfejlesztése, a hibák kibontása új technikai lehetőségeket, formai megoldásokat tartogattak az eljárással kísérletezőknek.

A négy sorozat szinte évekre „lebontva” mutatja be az alkotói folyamatot. Az első két, összesen 13 darabból álló 70 x 100 centiméteres sorozat 1986-ban és 1987-ben készült, a szitanyomat, a rézkarc és a dombornyomás technikák együttes alkalmazásával. A másik két, szintén 13 darabból álló, sorozat 1988-ban és 1989-ben készült a litográfia és a rézkarc technikák párhuzamos alkalmazásával.

A sorozatok egyik fő jellemzője a határkereső attitűd. A diszkrét vonalak és a tiszta vonalvezetés ellenében hat, amikor a lemezt nem törli vissza, hanem hagyja az elmaszatolódott részeket is érvényesülni. A grafikai lapok felületének sokszínűségét az egymás mellett, gyakran egymást áthatva megjelenő eltérő technikák együttes használatának köszönheti.

Egy olyan többlépcsős eljárást dolgozott ki, melyben a különböző technikák nem csupán eltérő rétegeket képeznek, hanem azt sejtetik, hogy ezek különböző valóságszintekkel kapcsolódnak össze, amelyek felfejthetővé válnak. A két későbbi, a Váci Grafikai Műhelyben készült sorozatok pedig már a művészi nyelv absztrahálódását szemléltetik, az olyan címek, mint „A tények mechanikája”, „A tények Brown mozgása” a tudományosság képzetét keltik.

A kiállítás az art quarter budapest, az Everybody Needs Art és a Kisterem együttműködésének eredményeképpen valósul meg.

Álom-tükör, 1987 (szita, rézkarc, dombornyomás papíron, 70x100 cm)
Diagram, 1987 (szita, rézkarc, dombornyomás papíron, 70x100 cm)
Fernsicht-távlat - Az út és a pálya, 1986 (szita, rézkarc, dombornyomás papíron, 70x100 cm)
A reorganizált tapasztalat, 1989 (litográfia, hidegtű papíron, 70x100 cm)
Ouvo Sole, 1989 (litográfia, 50x100 cm)