FKSE 2. műterem (1077 Budapest Rottenbiller u. 35.)
2017. 09. 21. (csütörtök) 19:00 – 21:00
Concept és host: Szimán György
Koordinátor-host: Ács Bálint
Videojáték alapú installáció ‘3 perc
Felhasznált videojáték:
IL2 Sturmovik 1946 / Full Mission Builder
„The two men took off at 7:15 a.m., landed at 8:35 a.m., then took off again at 11:05 a.m. Forty minutes later, this second flight ended in a crash. Beuys survived; Laurinck didn’t. In the following decades, Beuys went on to become one of the most famous artists of the postwar period, and his wartime escape from death in Crimea came to serve as the starting point for all he created thereafter. It was the birth of a great artist — and one that he fashioned himself.”
Szinte vitathatatlanul állítható, hogy Joseph Beuys rendelkezik az egyik legösszetettebb magán mitológiával az 1945 utáni nyugat-európai képzőművészetben. Művészet felé fordulása is mondhatni egy „csodának” volt köszönhető.
Habár Beuys-t a hidegháború ellenes pacifista mozgalmairól ismerjük inkább, a II. világháború kitörését követően, 1941-ben mégis önkéntesként csatlakozott a Luftwaffe kötelékéhez, és egy éves kiképzés után már éles bevetéseken vett részt a keleti fronton és a Balkánon. 1944 március 3-án a Krím-félsziget fölött vívott ütközetben a rossz látási viszonyok következtében Beuys és pilótatársa balesetet szenvedtek Ju 87 (Stuka) zuhanóbombázójukkal. Egy tatár falu közelében zuhantak le, de csak Beuys élte túl a becsapódást.
Az ezt követő trauma és események szolgáltak Beuys legendáriumának létrejöttebben, hiszen ekkor keletkezik az a mítosz is, amely szerint a lezuhanást követő napokban a helyi krími tatárok állati faggyúval, zsírral és nemezzel bepólyálva tartották életben őt. Elbeszéléseiben sokszor hivatkozik erre az élményre, mint a jellegzetes anyaghasználatának forrása. Illetve elmondása szerint egyfajta megtérés is történik nála, és kiábrándul a háború szörnyűségéből, ugyanakkor erről szó sincs. Németország kapitulációjáig ejtőernyősként szolgált tovább a nyugati fronton, ahol többek között a Sebesült Jelvényt is megkapta.
A projekt erre az ellentmondásos legendára reflektálva az újrajátszás és szimuláció eszközeivel igyekszik újra átélhetővé tenni Joseph Beuys balesete előtti perceket. Most nem a koncept művésszel vagy a német diákmozgalmak és a Zöld Párt karizmatikus vezetőjével ismerkedhetünk meg, hanem Unteroffizier (tizedes) Beuys lövész szemszögéből zuhanunk a föld felé.
