Trapp Dominika és Kremmer Sarolta munkája 2020. október 22-től látható a Magyar Nemzeti Múzeum – Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Adattár (SOM) állandó kiállításában (Budapest I. Apród utca 1-3.).
Kurátorok: Gadó Flóra, Lázár Eszter, Nagy Edina, Őze Eszter
A járványügyi helyzetet figyelembe véve nyilvános megnyitó eseményt nem tartunk.
Várószoba – női gyógyítók és páciensek az orvoslás perifériáján
Projektünk a Magyar Nemzeti Múzeum – Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Adattár (SOM) gyűjteményéből kiindulva egy speciális tudománytörténeti témával, az orvoslás történetében a nők jelenlétével (orvosnők, védőnők, gyógyítók, bábák) és a női testhez kapcsolt szerepekkel foglalkozik. A nem hivatalos és az intézményesült orvoslás közötti ellentmondásos viszonyt, illetve az orvosi gyakorlathoz társult “női” szerepeket elemezzük, amelyek az egészségpolitikával és a reprodukciós jogokkal, szabályozásokkal is összefüggésben állnak.
Kortárs képzőművészeket kértünk fel arra, hogy témafelvetésünkhöz kapcsolódóan reflektáljanak a SOM állandó kiállítására és gyűjteményére, illetve ezekből kiindulva a nők szerepére és helyzetére az orvostudományban. A Covid-19 kapcsán kialakult járványügyi helyzet miatt hosszú kihagyás után szeptember végén folytatódik a projekt. A résztvevő művészek intervenciói, a gyűjteményre reflektáló kortárs művek 2020 decemberéig havonta kerülnek be a kiállítótérbe és foglalják el a helyüket az állandó kiállításban.
A projekt második állomásában Trapp Dominika Kremmer Sarolta szociológussal dolgozott együtt. Trapp Dominika művészeti kutatása során a bábaság magyarországi történetét vizsgálta. Az installáció erre a speciális tudásra szeretne reflektálni, amely a bábák és szülésznők évezredes tevékenységében vált egy mesterség alapjává. A bábaság magyarországi történetét végigkísérve szembetűnővé válik, hogy a bábai szemlélet a sorozatos támadások ellenére is fenn tudott maradni, napjainkban is dolgoznak képviselői, akik áldozatos munkával próbálnak a szakmának érvényt szerezni a szülészeti gyakorlatban.
Az installáció egy szubtilis, ám beszédes intervenció, amely anyagválasztásával, technikájával és motívumkészletével többféle síkon próbálja megragadni ezt a hálózatos, időnként rejtekutakra száműzött tudást. Anyaga mohair és selyem, kötés és horgolás technikájával készült, mintái azokból a gyógynövényekből inspirálódtak, amelyek népi elnevezése a “bába” szót tartalmazza – bábakalács és bábaguzsaly.
A Semmelweis Orvostörténeti Múzeum állandó kiállításában Trapp Dominika és Kremmer Sarolta intervenciója a projekt lezárultáig, 2021. január végéig lesznek láthatóak Fátyol Viola, Szász Lilla és Eperjesi Ágnes műveivel kiegészülve. Simon Zsuzsanna és Varju Tóth Balázs munkája már szeptember 30-tól látható az állandó kiállításban.
A múzeumi intervenciók köré beszélgetéssorozatot szervezünk a Friedrich-Ebert-Stiftung budapesti irodájával közösen. A beszélgetések egy-egy, a műtárgyakhoz köthető társadalmi jelenséget dolgoznak fel.
Kapcsolódó program:
2020. 10. 22. 18.00, Élő közvetítés a Közkincs Könyvtárból
https://us02web.zoom.us/webinar/register/WN_3QhKGNwiRJeIrp3eodko3Q
Bábaság, anyaság, társadalom – női szerepek a társadalmi elvárások tükrében
Beszélgetnek:
Kerényi Szabina szociológus, MTA
Kremmer Sarolta szociológus, szülésznő szakos hallgató
Moderál:
Malomvölgyi Csilla, a Friedrich-Ebert-Stiftung munkatársa és Nagy Edina esztéta