Wangnál

Kiállítás a Budapest, Bartók Béla út 29. szám alatt található egykori kínai étteremben.

2012. november 5 – 17, 16.00-19.00

Résztvevő művészek: Mike Ainsworth, Sós József, Zékány Dia, Aubrey Ramage Lay, Davor Paponja, Laura Arena, Levko Esztella, Erlich Gábor, Kis Judit, Pálinkás Bence György, Bogyó Virág (PR Csoport), Hódi Csilla (PR Csoport). A workshopot Thomas Kilpper vezette.


SRIAT „Social Responsibility in Art Today” avagy „Társadalmilag elkötelezett művészet napjainkban” néven indított kezdeményezés, az elmúlt két hét során, három különböző  szinten valósult meg: egyrészt a művészek két hetes intenzív workshopján, illetve a Ludwig Múzeumban rendezett nyilvános kerekasztal-beszélgetésen, másrészt kiállításként.

A projekt a művészet lehetőségeit vizsgálta, mint a társadalmi változások egyik lehetséges tényezőjét, aktív szereplőjét. A workshop fő célja, hogy szabad teret biztosítson a kísérletezéshez egy sor olyan releváns probléma boncolgatása kapcsán, mint a szólásszabadság, családon belüli erőszak, nemzeti öntudat és identitás kérdése, a központosított hatalom és demokrácia viszonya a társadalomban valamint a kultúra területén. A projekt az alkotói folyamat demokratikus és kollektív megközelítésére tett kísérletet.

A workshopon 12 magyar és külföldi művész vett részt, a folyamatot a Berlinben élő Thomas Kilpper vezette. A kiválasztott résztvevők Kilpperrel együtt a kollaboratív munka részeként közös tanácskozásokat, majd köztéri intervenciókat is tartottak.

A résztvevők bázisa, és a workshop helyszíne a Bartók Béla út 29. szám alatti üzlethelyiség volt, mely nemrégiben még kínai étteremként működött. A projekt terét a hely adottságainak megfelelően alakították ki az átmeneti jellegre alapozva.

A különleges helyszín mellett, a résztvevők felfedezték a főváros politikailag és kulturálisan jelentős színtereit. Amolyan terepgyakorlatként résztvettek az október 23-ai utcai megemlékezések több helyszínén. Számos köztéri szobrot egyperces- szobrokká alakítottak, így ezek olyan politikai és kulturális problémákra reflektálnak, mint például a cenzúra vagy a köztérben való viselkedés központi “megregulázása”.

Az étterem falait a vizuális dokumentáció terévé változtatták, a falakat mintegy nyílt naplóként használták, melyet a résztvevők időről-időre átírtak. A belső térben a kínai stílusú faldekorációt felhasználva egy bunkert, óvóhelyet hoztak létre, amely tér adta lehetőségekhez alkalmazkodik és egy csillagkapu-szerű átjáró zárja le. Ugyanakkor ez a labirintus szerű bunker a személyes megnyilvánulások, alkotások helyszíne is.

A kiállítás keretében az alkotók hang- és videó installációkat, a köztéri intervenciók dokumentációját és performanszokat mutatnak be. Az alkotási folyamatot megörökítő központi teret talált videószalagok és kazetták segítségével alakították ki a művészek, a megvalósítás módja a politikai aktivisták Do-it-Yourself elveit tükrözi. A tér egy állandó átalakulás lenyomata, éppen ezért, a környezetet sokkal inkább a kéthetes alkotófolyamat tárházaként, mintsem kiállítóteret kell értelmeznünk.

A SRIAT projekt az Igor Metropol Kulturális Egyesület szervezésében, az Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia és Művészetelméleti tanszékeivel együttműködésben valósult meg.