Narratív művészet: mit értünk ezen pontosan?
Pontosítani szeretnék, a kiállítás címe nem magyarul van, hanem angolul, Art Narrative, amely utal arra a Franciaországban a 70-es évek második
felében megjelent irányzatra, amelyről Magyarországon nagyon kevés szó esett, és engem érdekel. A 70-es évek második felében ennek Magyarországon
is voltak párhuzamai. Ez egy olyan téma lenne, amit érdemes lenne továbbgondolni, de végül nem lett igazából feldolgozva. Tehát ez volt az egyik
kiindulópont, egyfajta kontinuitást keresni a 70-es évek képzőművészeti fotómunkái és a kortárs képzőművészeti fotómunkák között.
A másik kiindulópont az maga a narratív kép, amely engem nagyon izgat és a kortárs képzőművészetben jelen van. Ennek alapján válogattam a munkákat.
Végül is csak 90-es évekbeli anyagot ölel fel a kiállítás.
Miért
nem kerültek be 70-es évekbeli művek? Eltűntek,
vagy megsemmisültek, vagy egyszerűen nem illenek bele a 90-es
években készült anyag által kínált
kontextusba?
Ez
egy nagyon bonyolult probléma, és ezt egy ilyen jellegű
kiállítás nem tudja felvállalni, hiszen komolyabb
kutatás kell, hogy megelőzze.
Ennek a feltételei egyelőre nem adottak, mert a 70-es évek
képzőművészete mind a mai napig a legkevésbé
feldolgozott terület, másrészt a munkák valóban
eltűntek, megsemmisültek vagy külföldre kerültek,
a dokumentációjuk sincs összegyűjtve, tehát
ez egy hosszabb folyamatnak lehet csak a végterméke. Akkor
majd tényleg kapunk egy olyan nyersanyagot, amiből megállapítható,
hogy valóban mennyire lehet összehozni, illetve együtt
gondolkodni a kortárs és az elmúlt évtizedek
képzőművészeti fotóival kapcsolatban,
mennyire lehet egyfajta folytonosságot feltételezni, illetve
ez milyen problémákat vet fel. Merthogy ez nem történt
meg. Végül is mindössze egy képtípus lett a témán belül kiválasztva, a narratíva,
ez a bizonyos megrendezett szituáció…
Milyen
típusú narratív képek ismertek a mezőnyből?
Hogy
a narratív kép micsoda? Hát ez egy nagyon-nagyon
tág kategória, inkább a koncepcióból
lenne jó kiindulni…
Induljunk
ki akkor abból…
Alapvetően
ez a filmstill jellegű megrendezett fotó, ami nem annyira
direkten narratív, hogy mondjuk egy szöveg is kapcsolódik
hozzá, hanem egy olyan játékteret ad a befogadónak,
ami arra inspirálja, hogy egy történetet képzeljen
mellé, tehát egy kicsit játékosabb és
titokzatosabb… és akkor ezen belül egy eléggé
tág intervallumban mozog a kiállítás, például
ott van a Nemes Csabának a munkája, mely szintén
narratív, de nem ilyen értelemben…
…az
egy költői video…
…eleve
ez egy videomunka, aminek az a címe, hogy Essere, ugyanúgy,
mint a bemutatott installációnak, ami egy végtelenül
finom, érzéki hangulatnak a vetülete, és azért
választottam be a kiállításba, mert itt is
narratíváról van szó, igaz, másfajta
narratíváról, mint a többi kép esetében.
Itt teljesen az én önkényem érvényesült,
nekem nagyon tetszik ez a munka és ezért választottam
be.
Mit
jelent ez az önkény? Nem illene bele a kiállításba?
Ha
ennyire szorosan értelmezzük a narratív képet,
ahogy az imént vázoltam, akkor tulajdonképpen nem
illene bele. De ebben az esetben szerintem kivételt lehet tenni,
mert egy jó munkáról van szó, és Magyarországon még
nem mutatták be sehol.
Komoróczky
Tamástól egy kép került be a válogatásba
egy nagyobb sorozatból…
Ez
egy régebbi munka, amit már ismertem és amit a dunaújvárosi
Kortárs Művészeti Intézet végül
megvásárolt. Ez is egy olyan kép, ami először
itt látható a Knoll Galériában.
Fontos
volt tehát, hogy olyan művek kerüljenek ide, amik még
nem voltak láthatók, illletve még forgalmazhatók,
hiszen egy kereskedelmi galéria mutatja be az anyagot…
Igen,
és Tamásnak ez a munkája, amit végül is
kiválasztottam, abszolút illik a koncepcióhoz.
A többi, amiről nem tudom, hogy érdemes-e beszélni,
merthogy nem láthatók, egy videomunkája
néhány tetszőlegesen kiválasztott kockájának
komjuterprint változata, amely nem volt igazából
annyira meggyőző, hogy bekerüljön egy ilyen anyagba…
Németh
Hajnalnak fotói vannak print változatban a kiállításon.
Úgy gondolom, érdemes különbséget tenni
a fotó és a print között, illetve ez hogyan befolyásolja
az értékét, árát, vagy percepcióját…
Hát
fel lehet ezt fogni divatjelenségnek is. Azt tudni lehet, hogy
azok az emberek, akik fotót gyűjtenek, nem szeretik
a kasírozott formát, mert az roncsolja a fotópapírt,
ezért ha arra várunk, hogy egy gyűjtő gyűjteményébe
kerüljenek, akkor nem szerencsés ezt a formátumot választani.
Ugyanakkor néha indokoltnak tartom, hogy printet állít
ki egy képzőművész, egyszerűen csak a
másfajta vizuális hatás érdekében,
amely így elfogadható. A Hajni esetében, hát,
ő ezt választotta, és ez egy jó munka… itt
is fontos, hogy ezt Magyarországon még állította ki,
bár ez egy korai sorozata…
A
meghívón található bevezető szöveg
szerint a kiállítás a művészek pozíciójának
meghatározására tesz kísérletet.
Igen,
ez burkolt kritikai hang, azzal kapcsolatban, hogy a narratíva
mint elem, milyen szempontok szerint lesz felhasználva egy képzőművész
kezében, hogy adottnak veszi-e azokat a narratívákat,
amelyeket a környezet produkál, tehát a kulturális
kontextus ad. Vagy egy kicsit analitikusabban áll hozzá
a dolgokhoz, és nem csupán átveszi, hanem újragondolja
és a gondolkodó ember integritását megőrizve
egy svédcsavarral megspékelve állítja ki.
Ezt értettem pozíción, tehát hogy a művész
része marad-e annak a vizuális nyelvnek, amiben létezik,
vagy elgondolkozik azon, hogy ez is csak egy adott eszköztár,
és mint ilyen egy hatalmi status quo-nak a vetülete, vagy
pedig kialakítja a sajátját, vagy úgy, hogy
kisajátít, vagy úgy, hogy egy újfajta nyelvet
teremt. Ez egy kérdés, amin el lehet gondolkodni általában,
hogy a művészeknek milyen a hozzáállásuk
a vizuális kultúrához.
Amit
mondasz, az kritikus és reflektív viszonyt feltételez
a kultúrához. A narratíva azonban elég ritka
jelenség a képzőművészetben, szokatlan a nézőknek,
ugyanakkor megjelenése éppen a kritikus viszonyulás ellenében dolgozik.
Ha viszont saját nyelven előadott történetekről beszélünk, mennyiben
érvényesül ez a sajátos nyelv? Mert talán Komoróczky
munkája az egyetlen, amelyik a köznapi kultúrában, a médiumokban szokásos nyelvet
használja.
Például az a vizuális toposz, amit a Gerhes használ,
mindenkinek a 40-es 50-es években készült hollywoodi
sci-fi filmeket juttatja eszébe, mikor meglátja ezt a kütyüt,
ezt az ufo-szerű dolgot. Olyan vizuális referenciáink
vannak, amelyeket már észre sem veszünk. Ránézek,
és már működnek, tudom, hogy az egy ufo, es kész,
meg van fejtve a kép: éppen erre a háttértudásra
játszik rá, amelyet az ember, onnan kezdve, hogy tévét
néz vagy moziba jár, elsajátít, teljesen függetlenül
attól, hogy akarja-e vagy sem, egyszerűen az életünk
részét képezi. Hajnalka munkájában
a szociális kontextus erősebb…
Mit
jelent a szociális kontextus?
Ennek
a munkának az értelmezése nagyban függ attól,
hogy a szerző későbbi műveit ismerjük-e
vagy sem. Szerintem ez a munka kicsit eltér azoktól, ami
felé a Hajni elindult, de én ezt egy nagyon érdekes
korai munkának tartom… a szociális kontextus az egyszerűen
azokból az elemekből adódik, amiket felhasznál…
Ugye beöltözik, nővérnek.
Hátteret, kellékeket használ, mint ez a diszkontos
zacskó, meg ilyenek… tehát az elemekből olyan információk
állnak a rendelkezésünkre, amiből mi egy élethelyzetet,
egy sztorit ki tudunk alakítani…
Menjünk
akkor sorban, például Nemes Csabát hová sorolnánk,
milyen típusú történet ez?
Hát
a klasszikus mozi, az hogy például hogyan képzeljük
el Rómát, sztereotípiák ugranak be egyfelől,
másfelől a festőnek a jelenléte, aki nagyon
érzékeny, nemcsak a színekre, a hangokra, mert azt
hozzá kell tennem, hogy én láttam a filmet is, tehát
számomra egy kicsit összemosódik a két dolog,
tehát benne van a festő, és benne van az ember maga,
mert annyira érzéki..annyira más, mint amit tőle
megszokhattunk; ha csak arra a műre gondolunk, ami tőle
a Ludwig Múzeumban látható, az a templomtornyos,
az sokkal szárazabb, konceptesebb, agyalósabb dolog, ez
viszont sokkal inkább a vizualitásra épülő
munka, és ha lehet ilyen kategóriát használni,
hogy szép, márpedig jó lenne, ha lehetne, akkor abszolút
áll rá…
Sugár
János…
Hát
a János munkája egy nagyon komplex, elgondolkodtató
darab, mondjuk a narratíva mint elem egyértelműen
az a fotó maga, ami a munka közepén van elhelyezve,
és ami egy filmstill, tehát látszik rajta, hogy egy
film beállított jelenetét ábrázolja,
sőt erre rá is játszik. Egy filmstill-szerű
akar lenni, tehát nemcsak az, hanem sugallni is akarja, hogy az.
A dolog folytatása egy valóságos film, aminek egy
részletét választotta ki, gondolom,
nem véletlenül, sőt nem is egy, hanem két részletét,
mert ugyanannak a jelenetnek a hátsó része is egy
kisebb képen megjelenik a kompozíció alján…
úgyhogy ez egy nagyon komplex dolog, a narratívát
annyiban érinti, hogy használja, de amilyen formában
végül is ki lett állítva, az egy sokkal komplexebb
megközelítés… Az mondjuk egy műhelytitok, hogy
először a János csak magát a fotót akarta
egy paszpartuban kiállítani, és utána jött
csak ez a variáció…
…ez
egy utcai plakát részlete…egy keresztrejtvényruhás
hölgy…
…hát
a János agyát ismerve inkább egy régebbi dolog,
de hát ezt tőle kell megkérdezni…
Tehát
ha végiggondoljuk, akkor itt két olyan mű van, amely filmet fagyaszt állóképpé,
van néhány megrendezett esemény, ez lenne a teljes
narratív spektrum?
Nem, egy galériának nem az a feladata, hogy egy gyűjteményes jellegű kiállítást csináljon. Mi egy kereskedelmi galéria vagyunk, elsődleges célunk, hogy a kereskedelembe bevigyünk kortárs művészeti alkotásokat, másrészt ez egy kis tér, tehát ami van, azzal kell gazdálkodni. Hozzá kell tenni, hogy a kiállítás utazni fog Bécsbe és Frankfurtba, ebben már Szabó Dezső Zenit Galériában bemutatott, Tetthely című sorozata is helyett kapott, csak hát nem lehetett egyidőben két helyen kiállítani ugyanazt…