…mindörökre jelen…

Németh Hajnal: Csütörtök mindörökre / MC-Emlékmű

 


„Amikor először láttalak énekelni,
Amikor először hallottam rezdüléseid,
Az egy extázis volt, extázis egyszer…
Meg akarlak ismételni, ahogyan a szívem ismétli ritmusát.
Ajándék vagy, fel kell vennem téged, hogy visszaadhassalak magadnak.
Fényfal vagy, átjárnak az „Elveszett Paradicsom” kémei.
Hős vagy, hozd vissza a csütörtökök ünnepét!”


– szól a szöveg…de elsőre mégis egyértelműen a hang viszi el a „bulit”. A kis.terembe lépve, az első és a későbbiekben is a legerősebb inger a zene. Elsőrendű anyag, műfaji határokat összemosó tánczenei hangzásvilág. A gyanútlan látogató lába, ha csak le nem ült az elején az e célra kihelyezett padra – illetve a tapasztalat azt mutatja, hogy még akkor is -, önkéntelenül elkezd járni.

A falra vetített videón fiatal MC zenére nyomja a szöveget, testével követve, diktálva a ritmust, mellyel a körülötte állók is egyesülnek. Mindez egy bár félhomályos, füsttel és a diszkógömb táncoló fényfoltjaival átitatott atmoszférájában. A party-kultúrából ismerős kép, majdnem tegnap esti emlék…

Aztán látjuk a fiúkat civilben, baseballedzésen, kínai büfében, a kis szobában egy szál gitárral, és a fél-civil stúdióközegben is. Portréfilmeket látunk. Öt MC portréját, amelyekből kirajzolódik különböző hátterük, származásuk, anyanyelvük, szenvedélyeik, személyiségük. A portrék között a bemutatottak tag-jei, a graffitti-kultúra stílusjegyeit viselő aláírások villannak fel, persze csak alázatosan, a zenei ritmus diktálta tempóban. Merthogy a zene folyamatos. Szerencsére.

Az installáció által kínált élménycsomag – a hang (zene) – mellett a kép és a szöveg mégis csak együtt működik a legjobban. A cím költőiségét csak erősíti a falszöveg. Az érzelmes, nagy szavakat -…mindörökre,…„elveszett paradicsom”,…ajándék, …hős, … ünnep, …emlék – a személyesség jegyében könnyedén használja Németh. A szinte már szerelmesen megszólító szöveg egyes szám második személyében pedig egy mitikus alak rajzolódik ki: az MC, a Művész alakja. De éppen e költőiség miatt, illetve a mestereket látva, hallva tudunk azonosulni a személyes szöveggel.

Németh Hajnal – feltételezhetően személyes okokból – kiemel öt zenészt a 21. század elejének határokat átívelő, underground tánczenei világából, napjaink klubkultúrájából, és egy művészi dokumentumfilmet készít róluk. A dokumentáció rendben is van, a tárgy konkrét, azonosítható: Berlin, a klubkultúra egyik európai paradicsoma. Bar 11 – a szerzőnek ugyan még nem volt hozzá szerencséje, de a videó tanúsága szerint létező klub – és öt zenemágus: David Devilist, IJ, Mando, Mystic Trainer, Yema, akik DJ Incognito zenéjére pörgetik a nyelvüket.

Hogy miért pont MC-k, DJ-k, zenészek? A kortárs zenei és vizuális kultúra csomópontjainak, átfedéseinek sűrűsödése egyrészt egyre erősebben érzékelhető, aktuális kulturális tendencia. Másrészt Németh Hajnal munkáiban a zene és a látvány összehangolása már a kezdetektől jelen van, videóműveinek egyik strukturális meghatározója. Az MC-emlékmű installációval a mai, aktuális, nagyvárosi jelen egyik szegmensét dokumentálja, és művészi kontextusba helyezve egyben ki is emeli azt.

De mi a helyzet a címben szereplő emlékmű fogalommal a mát, az aktuálisat, a jelent ünneplő műben? Az ismétlés hagyomány – olvasom a minap egy másik intézmény, a Néprajzi Múzeum kiállításának füzetkéjében. A hagyomány: ismétlés. Valahogy összecseng ez a két dolog, nem tudok szabadulni a párhuzamtól.

Az ismétlés Németh Hajnal új munkájában is jelen van, egyrészt a kiállító térben ismétlődő videó film által, másrészt annak képszerkezetén belül, bizonyos szaggatottan visszajátszott, srcatch-elt képsorokban. A hagyomány, a múlttal való kommunikáció emlegetése azonban Németh művészete esetében csak annyiban meglepő, amennyiben munkáinak éppen a jelenidejűség az egyik legmegfoghatóbb jellemzője.

Pedig a címben szereplő, erősen telített tartalmú emlékmű fogalom kétségtelenül valamiféle múlthoz való kötődést jelez. Németh Hajnal tehát a jelennek állít emlékművet. Emlékművet állítani a jelennek pedig csak úgy lehet, ha a művész az időben előretolja pozícióját, és sok év távlatából emlékezve, sőt nosztalgiázva néz vissza a jelenre. A nosztalgiázás gyanúját pedig a falon olvasható szöveg elvágyódó stílusa is megerősíti: „…Elveszett paradicsom”, „ …Hős vagy, hozd vissza a csütörtökök ünnepét!”

Nem világos, hogy mi az elvágyódás ideje: a múlt, a jelen vagy a jövő? Az idősíkok összemosódása miatt azonban gyanús, hogy lineáris időfelfogásunk szerint behatárolhatatlan ez a kor. Talán inkább a jelen egy sajátos idő-tér szelete ez: az elveszett paradicsom (még köztünk járó?) kémeivel kapcsolatban álló, a csütörtököt ünneplő hősök kora.

A hang, kép és szöveginstalláció együtt egy virtuális emlékművet alkot. Virtuális egyrészt, az összecsúszó időrétegek miatt, másrészt, mert anyaga – a digitális mozgókép, a hang, és a csak az UV lámpa fényében látható felirat – fizikailag megfoghatatlan. Nem érinthető, de érezhető. …és a zene még mindig jó…

…de ezen kívül is számos érzéki és értelmi élmény csapódik e benyomáshoz. Az installáció ugyanis több érzékünket bevonja, elsősorban kettővel – a látással és a hallással – operál. A falszövegben pedig az érzékszerveket és érzeteket összekeverő képekkel – „láttalak énekelni, hallottam rezdülésed…” – tudatunkat is emlékezteti, hogy azok szétválaszthatatlanul összetartoznak.

Az emlékezés szokatlan korú tárgyai, az MC-k is más-más – angol, német, francia – nyelven szövegelnek. Szövegeik szinte érthetetlenek, mégis érezhetően „egy nyelvet beszélnek”, egyet egymással és egyet velünk, azaz ugyanazt. Egy szubkulturális gesztusrendszerrel/ben élnek. A szövegeik tartalma gyakorlatilag irreleváns, a ritmus, a zene, a test mozgása a lényeg, illetve az ezen alapuló közösségi élmény. Na és a bekapcsolódás, azonosulás lehetősége. Az installáció terében magával ragadó „összérzet” alakul ki – gondoljunk csak vissza a fegyelmezhetetlen lábakra.