A KMKK panaszládáját a Ludwig Múzeum Budapest Box című kiállításának látogatói töltötték meg a magyar képzőművészeti életet sújtó, szőnyeg alá söpört problémák listájával. A megjegyzéseket, észrevételeket tartalmazó gyűjtődoboz nyilvános felnyitására és a bedobott kérdések felolvasására 2002 szeptember 29-én a múzeumban került sor.
Az alábbiakban a felvetett kérdéseket szerkesztett, tömörített formában adjuk közre. Ezzel párhuzamosan célunk egy folyamatosan bővülő „gyűjtődoboz” kialakítása, melybe a beérkező további kérdések és hozzászólások mellett néhány válaszadásra felkért szakember véleményét is várjuk.
E-mail cím:
A panaszok eredeti, szerkesztetlen listáját a kmkk külön kérésre elküldi.
E-mail cím:
A KMKK szervezői: El-Hassan Róza, Hegyi Dóra, Sugár János, Süvecz Emese
01) „Kedves panaszláda-nyitogatók!
A kortárs képzőművészet válságának egyik oka véleményem szerint a közvetítő szakemberek hiánya, illetve felkészületlensége. Miért tartja feltétlenül szükségesnek a művészettörténész szakma a kortárs művészettel foglalkozó kiállítóhelyek intézményvezetői státuszának betöltésekor az ilyen típusú ’szakirányú végzettséget’, ha a szak nem készíti fel hallgatóit a kortárs képzőművészet ügyének hatékony képviseletére?” 02) „Miért poros és korszerűtlen a művészettörténész-képzés?” 03)„A művészettörténet-oktatás miért kerüli ki a kortárs tematikát?”
04) „Miért ambíciótlanok a művészettörténet hallgatói?”
Molnár Edit: Tömeges kérdések…
05) „Miért nincs interdiszciplináris tanszék a MKE-n?”
06) „Miért nincs kurátorképzés Magyarországon?”
Molnár Edit: Tömeges kérdések…
07) „Miért nem hívnak meg külföldieket intézményvezetői pályázatokra?”
08) „Miért nem lehet kiállítás-koncepciókkal intézményekhez
pályázni független kurátorként?”
Molnár Edit: Tömeges kérdések…
09) „Miért gyenge az együttműködés a kelet-európai művészeti intézmények, kurátorok, kritikusok között?”
10) „A magyar képzőművészeti gondolatok,
kezdeményezések nem részei a nemzetközi
diskurzusnak, a kevés kivétel (mint például project room,
Dunaújváros AICA) is ideiglenes, rövidtávon működött.”
Molnár Edit: Tömeges kérdések…
11) „Miért nincs aktív és igényes nemzetközi rezidencia-program Budapesten?” 12) „Miértnincs konzekvens képzőművészeti kritika?” 13) „Miért nincs képzőművészeti könyvkiadás?” 14) „Miért nincs összefoglaló könyv, amely bemutatná a ’45 – ’89 közötti nem hivatalos művészetet?” 15) „Miért nincs még kísérlet sem olyan XX. századi művészettörténetre, amely szintetizálja a hivatalos és nem hivatalos művészetet?” 16) „Miért ismeretlen Magyarországon a radikális interpretáció gyakorlata?”
17) „Miért ambíciótlanok, ötlettelenek és tájékozatlanok
a képzőművészeti infrastruktúra dolgozói?”
Molnár Edit: Tömeges kérdések…
18) „Miért lehet a tájékozatlanság státuszszimbólum a kulturális élet résztvevői között? 19)„A kulturális élet résztvevői miért keverik össze személyes érzelmeiket a szakmai értékítéletükkel?”
20) „A kurátorok valódi motivációi miért tisztázatlanok?”
Molnár Edit: Tömeges kérdések…
22) „Miért kell az Ernst Múzeumnak a kiállítók által finanszírozott képzőművészeti kiállításokat rendeznie?” 23) „Miért kényszerül arra a Műcsarnok, hogy a szakmai munka rovására kiadja kommersz célokra termeit?”
01) „Miért nem kaphat Kossuth-díjat Szentjóby Tamás?” 02) „Major János miért nem kap elismerést?” 03)„Mikor és hogyan vesztették el a képzőművészeti díjak az értelmüket?”
05) „Kedves KMKK!
Nem mehet el az ember szó nélkül amellett a tény mellett, hogy egyfelől az intézmények (köztük a Kortárs Művészeti Múzeum) évek, évtizedek óta kanonizálják az immateriális, ideiglenes, nehezen kommodifikálható művészetet, másfelől nem ismerik el az ilyen művek előállításáért járó anyagi ellenszolgáltatás jogosságát. Azt hallottam, hogy a Budapest Boksz alakalmával a sajtóanyagban beharangozott honoráriumot sem kapták meg a művészek, pedig lassan bezár a kiállítás.
Nem biztos, hogy honoráriumnak kell nevezni az elvégzett munkáért járó anyagi ellenszolgáltatást (Dániában például bérleti díjat fizetnek a kiállítások alkalmával), de valahogy mégiscsak meg kell ezt a kérdést oldani. A reális összeg egyhavi átlagfizetés lehetne egy csoportos kiállítás alkalmával. Önálló kiállítás esetén ennek az összegnek a hatszorosa.
Kedves kurátorok, kérlek, tegyetek valamit!
Kedves művészek, miért hagyjátok, hogy így legyen?”
3. Konkrét ügyek
01) „Miért nem kapott nyilvánosságot az Aspekte/Positionen kiállítást ért kritika?” 02) „Mi értelme a Budapest Art Expo giccsparádéjának?” 03) „Miért lett elfelejtve Erdély Miklós életműve?” 04) „Miért áll program nélkül, kihasználatlanul Budapest egyik legszebb kiállítóterme, a Fényes Adolf terem?” 05)„Hol van a 89-ben beígért kelet-európai documenta?” 06) „Miért nem jelentet meg a magyar posta művész-bélyeg sorozatot?” 07) „A Budapest Box kiállításon miért nem szerepelt a Kis Varsó?” 08) „Mi szükség volt a rosszul, hangsúlyok nélkül megrendezett 80-as évek kiállításra?”