Ha
manapság egy Chris Burden-retrospektív során valamely merész kurátor megismételtetné
a művésszel néhány akcióját, akkor garantáltan kattanna csuklóján egy
FBI karperec. Nem sokat vacakolnának vele, se ügyvéd, se semmi, irány
a legközelebbi cella, ahol élőben demonstrálhatná egyik korai klasszikusát,
a „Five Day Locker Piece„-t. Nos, a hetvenes években sem ájultak
el a műélvezettől a honpolgárok Burden „ikonikus” akciói láttán. Testi
épségét nem kímélve vetette bele magát a „leves” sűrűjébe, olyan axiómákat
fektetve le, mint az 1971-es „Shoot”, vagy a két évvel későbbi „Doorway
to Heaven”, valamint a „747” [1].
Ez utóbbiért – „szeptember-tizenegy” után – valószínűleg ólombányában
letöltendő kényszermunkát utalnának ki az Egyesült Államokban. Hiába,
változnak az idők.
Burden első közelítésben az egyes akciók dokumentálására használta a videokamerát
és a 16 mm-es filmfelvevőt. Munkáinak elsősorban „öndestruktív” jellegét
szokták kiemelni, holott a „vér” és az „erőszak” csupán a Burden-féle
terápia elkerülhetetlen alkotóelemeiként kerültek alkalmazásra. Kezdetektől
fogva a technológia, a hatalom és a művészet (Bermuda-) háromszögében
keresgéli azokat az archimédészi pontokat, melyekből kiindulva megremegtetheti
a „Szisztémát”. A televízió, mint az egyik legjelentősebb hatalmi tényező,
elég hamar felkerült a hadműveleti térképre:
„TV hijack (Tévé-eltérítés). 1972.02.09. – Channel 3 Cablevision, Irvine, Kalifornia. Január 14-én meghívott Phyllis Lutjeans egy interjúra a helyi tévécsatornához. Miután több javaslatomat cenzúrázták, beleegyeztem egy találkozóba. A saját forgatócsoportommal érkeztem a stúdióba. Mielőtt elindult volna a felvétel, felvetettem, hogy akár mehetne élőben is az adás. Mivel az adott pillanatban semmi sem volt adásban, így beleegyeztek. A beszélgetés során Phyllis megkért, hogy ejtsek pár szót aktuális projektjeimről. Ekkor demonstráltam egy tévé-eltérítést. A torkához szorítva egy kést, azzal fenyegetőztem, hogy megölöm, ha az állomás megszakítja az élő közvetítést. Azt mondtam neki, hogy eredetileg egy obszcén aktust kívántam rögtönözni vele. A felvétel végén követeltem, hogy adják át az adáskazettát. A szalagot kitéptem, majd acetonnal lelocsolva tettem használhatatlanná. A csatorna igazgatója tombolt a dühtől, bár felajánlottam neki a saját felvételemet, melyen az adást és az eltérítést is rögzítettem, de elutasította.” [2]
Tíz év átnevelőtábor,
csak így mellényzsebből.
A hetvenes évek második felétől egyfajta „technológia-kritika” jegyében
mérnöki konstrukciókat hozott létre. Gyors névsorolvasás: „B-Car”, „Big
Wheel”, „C.B.T.V.” – ez utóbbinál álljunk is meg egy pillanatra. A hatodik
Documentán bemutatott „Chris Burden Television”-ről van szó, melyről így
ír:
„A
televízió elmélete – azaz egy mozgókép azonnali közvetítése egyik helyről
a másikra – már hatvan évvel azelőtt ismert volt, hogy fizikailag lehetséges
lett volna demonstrációja.
A skót feltaláló, John L. Baird 1924-ben közvetített homályos képeket
otthonának egyik szobájából a másikba. Baird primitív televíziója, amelynek
egy gyorsan forgó, spirálisan perforált fémtárcsa alkotta a lelkét, inkább
mechanikus, mintsem elektronikus szerkezet volt. A tárcsán elhelyezkedő
apró lyukak a képmező egy-egy sorát tapogatták le (szkennelték). A lyukon
áthaladó fényt a tárcsa mögött elhelyezett kondenzor lencse fókuszálta
egy fotoelektrikus (fényérzékeny) cellára. A fotocella a fényes, illetve
a sötét felületek váltakozásának megfelelően igen gyorsan gyorsan tudott
be-, illetve kikapcsolni. Ezáltal a képmező be lett szkennelve, azaz adott
mennyiségű „on-off” impulzusra lett konvertálva. Miután ezen impulzusokat
továbbították a vevőberendezéshez, a kép rekonstrukciója egy hasonló mechanizmussal
megoldhatóvá vált.
Ez a rendszer rendkívül precíz. A kamerában lévő tárcsa
1200 fordulat/perc (azaz 20 fordulat/másodperc) sebességgel forog. A tárcsán
45 lyuk található. Minden egyes lyuk 1/1000 másodperc alatt halad el a
képmező előtt. Ezalatt (1/1000 másodperc alatt) a fotocellának 50-szer
kell be- és kikapcsolni, azaz 50 000-szer másodpercenként (50KHz).
Ez az on-off szignál kerül közvetítésre akár dróton, akár rádióhullámmá
alakítva az éteren át. A vevő lényegében a kamera kópiája. Egy igen speciális
fényforrás kapcsol ki-be a kamerából eredő szignálnak megfelelően szintén
50 KHz-en. Ha a vevőberendezésben található perforált tárcsa pontosan
ugyanolyan sebességgel forog és a megfelelő lyukak (azaz az 1. számú lyuk
a kamerában és az 1. számú lyuk a vevőben) azonos időben metszik a képmező
ugyanazon pontját, akkor képesek vagyunk rekonstruálni a kamera által
felbontott képet.
Hiszek abban, hogy ez a technológiai invenció rendkívüli jelentőséggel
bír, mint azon történelmi vágy első sikeres megvalósulása, hogy az ember
„túllásson” közvetlen környezetén. Ahogy a technológia egyre komplexebbé
válik, egyre kevesebben értik egyáltalán, hogy valójában hogyan működnek
az újabbnál újabb találmányok. Remélem, hogy ezen apparátus eredeti, „egyszerű”
formájában történő rekonstruálása segít az embereknek annak megértésében,
hogy mi tette lehetővé az azonnali vizuális kommunikációt.” [3]
Vérbeli
médiaterroristával állunk tehát szemben, aki ismeri a célpont minden titkát.
Burden álláspontja szerint – a szociológiai, művészetelméleti konnotációkon
túl – a technológia ismerete is nélkülözhetetlen ahhoz, hogy ily módon
kellőképpen felfegyverkezve, „harcba” lendülhessünk.
Rövid összeállításunk végén – melynek nem lehet célja a burden-i oeuvre
összes aspektusának részletekbe menő taglalása – egy olyan tíz évvel ezelőtt
rögzített beszélgetésből közlünk egy rövid részletet, melyben nagy botrányt
kiváltó „reklám-szpotjairól” beszél.
„Christopher Knight interjúja Chris Burden-nel – részlet [4]
Christopher Knight: Az egész azzal kezdődött, amikor néhány televíziós szpotot készítettél – nem igazán szeretném azt a kifejezést használni, hogy tévé-reklám…
Chris Burden: Csak nyugodtan, a tévé-reklám formátumát használtam.
Christopher Knight: Milyen következtetésekre jutottál ezek által?
Chris Burden: Nos, hogy megértsük ezeket, egy kicsit vissza kell lépnünk az időben, mivel ez még a kábel-tv előtti korszak volt, azaz csak három televízió állomás volt: az NBC, az ABC és a… melyik is volt a harmadik?
Christopher Knight: A CBS.
Chris
Burden: CBS. Emlékszem az akkori dumára: „Ah, az átkozott tévé,
nincs semmi választásunk, csak azt kapjuk, ami a képcsőből ömlik, bla-bla-bla.”
Sokat gondolkoztam ezen, aztán egyszer csak: „Álljon meg a menet! Van
egy pont, ahol közbe lehet lépni: akkor ha fizetünk! Ha fizetünk nekik,
akkor beleszólhatunk az irányításba. Miért fizethetünk? Például a reklámokért,
ezeken keresztül kicsikarható az irányítás.” Szóval, emlékszem, hogy mászkáltam
az utcán, hónom alatt az első rövidfilmem, és csak úgy bementem: „Szeretnénk
egy kis tévé-időt vásárolni, kérem.” Persze nem hittek a szemüknek, ez
a pali csak úgy besétál egy 16 milliméteres filmmel… [5]
Aztán megmagyaráztam nekik: „Nézzék, művész vagyok” és végül beetettem
őket egy mesével, miszerint kiállításom van egy menő galériában, és igazán
jót tenne az eladásnak egy kis reklám. Mindig előre kellett fizetnem ezeknél
a csatornáknál, miután nem igazán bíztak bennem. Szépen megírtam a csekket,
aztán hazamentem és vártam a hirdetésem. Elképesztő érzés volt, amikor
megjelent a képernyőn, mivel rájöttem, hogy nem csak saját magam, hanem
nyolc, tízmillió ember volt arra kényszerítve, hogy megnézze – nincs mese!
Nagyon-nagyon jóleső érzés volt, hiszen egy aránylag kis összeg ellenében
kiprovokáltam egy „párbeszédet”. Így már nem egy szimpla áldozat voltam,
hanem másokra is ráerőltethettem az áldozat szerepét. Ha lett volna pénzem
az ismétlésekre is, akkor a későbbiek is érdekesen alakulhattak volna,
mert elképzelhető, hogy a csatorna igazgatója, miután otthon üldögélve
átkapcsol a saját állomására, egyszer csak az én reklámomba csöppen. Hát
igen, mert az nem úgy nézett ki, mint egy Pepsi-, vagy szappan-reklám.
Elég durva minősége volt. És nagyon-nagyon riasztó volt, szóval biztos,
hogy az „állomásfőnök” tajtékozva telefonált volna az adásrendezőnek,
hogy „Mi a kénköves pokol folyik itt?!”
Végülis egy reklámügynökségen keresztül „adtam el” a többi reklámot
[6],
nem is volt semmi probléma, ugyanúgy működnek ezek, mint az utazási ügynökségek.
Persze nagyon gondolkoztam, hogy „miért fizessek nekik komissziót?! Csak
besétálok újra és beadom a kazettát!” De aztán ez így egyszerűbb volt.
Egyébként mindig lenyűgöz, hogy mennyien látták ezeket a reklámokat.
A mai napig akárhová mehetek előadást tartani, mindig van valaki a hallgatóság
soraiban, aki valamelyiket látta. Annyira erősek voltak, még ha a későbbiek
„dörzsöltebbek” is lettek – érted mire célzok? – professzionálisabbnak
néztek ki.
Christopher Knight: Le tudnál írni párat közülük?
Chris Burden: Persze. Az embereket szerintem az idegesítette fel a legjobban, amelyben híres művészek neveit szerepeltettem [7]. Most hirtelen nem is tudnám felsorolni az összes nevet, de az a lényeg, hogy egy barátommal, Tom Marioni-val beszélgettem, aki azt mondta: bárkit megállíthatsz az utcán egy művészlistával, abban biztos lehetsz, hogy a következő nevekről mindenki tudni fogja, hogy művészek voltak: Michelangelo, Rembrandt, Leonardo da Vinci, Picasso… gondolj még valakire!
Christopher Knight: Van Gogh.
Chris Burden: Van Gogh. Mindenki elismeri, hogy ez az öt ember művész. Annakidején Warhol nevét is akartam használni, de még életben volt és nem akartam ingyen reklámozni.
Christopher Knight: Neki aztán nem volt szüksége ingyenreklámra!
Chris Burden:
Tudom. Szóval, a következőt csináltam: a nevek jöttek sorban
a képernyőn, „Leonardo da Vinci”. Egész kicsi volt, aztán kitöltötte az
egész képmezőt, végigment az öt név, majd jött az utolsó: „Chris Burden”.
Csak egy névsor volt az egész, a végén egy felirattal: „Paid for by Chris
Burden, artist.” Egy poén volt, amitől persze a falra másztak az emberek,
főleg a művészek. Otthon nézték a tévét, nem gondoltak a művészetre: „a
művészet várhat holnapig, most relaxálok. Most nem foglalkozom művészettel.
Nem-művészeti állapotban vagyok.” – erre megjelent a képernyőn ez a reklám.
Jól felbosszantotta az embereket, mivel a munka már véget ért, erre jövök
én, egy mihaszna hólyag, aki ezekkel a nagy mesterekkel hasonlítgatja
össze magát.
Az igazán ironikus az lett volna, ha Howard Hughes vagy Ross Perot
fia lennék és sokkal többször tudtam volna sugározni ezt a reklámot, mondjuk
tíz-húsz éven át, akkor biztos, hogy ha megállítasz egy járókelőt az utcán
és felteszed neki a kérdést: „Ki az az öt név?”, akkor engem is bevettek
volna közéjük. De persze soha, semmit sem tudnának arról, hogy mit is
csináltam. Na, szóval, ez a reklám a televízióról és a televízió hatalmáról
szólt. Engem szórakoztatott, de tényleg nagyon feldühítette az embereket.
(Bécs, 1992, november.)”
Jegyzetek
1]
747 – 1973.01.05. „Reggel 8 óra tájban, a Los Angeles-i Nemzetközi
Repülőtérhez közeli strandon több célzott lövést adtam le egy Boeing 747-re.”
Chris Burden. Blocnotes éditions, Paris, 1995.
[ VISSZA ]
2]Chris Burden. Blocnotes éditions, Paris, 1995.
[ VISSZA ]
3] BURDEN T.V. (Chris Burden Television).Documenta
6, Kassel, Németország, 1977 június és Ronald Feldman Fine Arts, New York
City, New York, 1977 november. 2 szinkronmotor, lencsék, fotoelektrikus
cellák, fémtárcsák.
Chris Burden: Beyond the Limits. MAK, Cantz, 1996. p. 171.
[ VISSZA ]
4] Christopher Knight beszélgetése
Chris Burden-nel – a teljes interjú itt olvasható: http://www.mip.at/de/werke/233.html
[ VISSZA ]
5] Through the Night Softly (Lágyan át az éjszakán).
1973.09.12. Main Street, Los Angeles. „Hátratett kézzel gördültem
végig egy 15 méteres, üvegcserepekkel borított sávon. Az akciót 16 mm-es
dokumentumfilmen örökítettem meg.”
TV ad (Tévéreklám). 1973.11.05-12.02. „Vásároltam egy hirdetési
blokkot a Los Angeles-i KHJ-9 csatornánál. A „Through the Night Softly”
című dokumentumfilm 10 másodperces részlete volt látható minden este,
egy hónapon át.” Chris Burden. Blocnotes éditions, Paris, 1995.
[ VISSZA ]
6] Ilyen például:
Poems for LA. (Versek LA-nek). 1975.06.23-06.27. Channel 9, Channel
5, Los Angeles.
„1. SCIENCE HAS FAILED 2. HEAT IS LIFE 3. TIME KILLS – Chris Burden
sponsored by CARP. Az egyes szlogenek 10 másodperces szpotként jelentek
meg. Először Burden arcát látjuk, homogén kék háttér előtt, majd miután
hangosan kiejti a megfelelő mondatot (1-2-3), a képernyőn megjelenik a
felirat.” Chris Burden. Blocnotes éditions, Paris, 1995.
[ VISSZA ]
7] Chris Burden Promo. 1976.05.01-21. Channel
9, Channel 4, New York és Channel 5, Channel 11 Channel 13, Los Angeles.
„24*30 másodpercnyi reklámidőt vásárolt két new york-i és három los angeles-i
adónál. Kék alapon sárga betűkkel a következő „ön-hirdetés”, promo volt
olvasható: Leonardo da Vinci, Michelangelo, Rembrandt, Vincent Van
Gogh, Pablo Picasso, Chris Burden – majd legvégül: paid for by
Chris Burden – artist © 1976.”
Chris Burden. Blocnotes éditions, Paris, 1995.
[ VISSZA ]
Linkek
C.B.T.V. (Chris Burden Television) – http://www.feldmangallery.com/pages/exhsolo/exhbur77.html
Chris Burden Videos – http://vax.wcsu.edu/~MCCARNEY/fva/CBurden_Video.html
http://www.austinchronicle.com/issues/dispatch/2000-03-17/arts_feature.html
http://www.cirrusgallery.com/artists/Burden.html
http://www.glias.org.uk/news/184news.html
http://wintermute.artpool.hu/Research/nevek/Burden.html
http://www.crownpoint.com/artists/burden/burden.html
http://www.catharton.com/artists/512.htm
+
Ramade Bénédicte, Laubard Charlotte: Gi-joe attitude. in: Technikart.
2001. július – http://ns3202.ovh.net/archives/index.html