† Natalia LL

85 éves korában elhunyt Natalia LL, lengyel festő-, fotó-, performansz- és videoművész.

Natalia Lach-Lachowicz a lengyelországi Żywiecben született. 1946 és 1956 között Bielsko-Białában élt. 1957 és 1963 között a wrocławi Állami Képzőművészeti Főiskolán tanult S. Dawski professzor osztályában, ahol mesterdiplomát szerzett. 1964-ben a Lengyel Művészeti Fotósok Szövetségének (ZPAF) diplomáját kapta meg.

1970-ben Zbigniew Dłubak és Andrzej Lachowicz társaságában társalapítója volt a PERMAFO művészcsoportnak és galériának. 1971-ben, miután feleségül ment Lachowiczhoz, felvette a Natalia LL nevet.

A PERMAFO olyan művészetre specializálódott, amely a mindennapokkal állt kapcsolatban, a konceptuális fotográfiát népszerűsítette egy festészet által uralt közegben. „A jelen ismerete csak a valóságból kapott jelek felhalmozásával közelíthető meg” – írták alapítói egy kiáltványban. Itt mutatta be Intim fotográfia című sorozatát, szándékosan klausztrofób körülmények között, így megtekintésük kifejezetten kényelmetlen tevékenység volt. A kiállítást néhány nap múlva bezárták. A galéria 1981-ban szűnt meg, mikor Lengyelország statárium alá került.

Consumer Art (1972–1975) című sorozata közeli képeken ábrázol nőket, akik dinnyét, fagylaltot  esznek, banánba, kolbászba harapnak, és más ételeket fogyasztanak. Ezeket a műveket gyakran a női nem pornográf ábrázolásának kritikájaként írták le. Ő maga így nyilatkozott erről: „a feministák perverz küzdelmet láttak ebben a fallosz kultuszával és a férfiassággal. Számomra azonban ez inkább az élet és az életképesség érzésének megnyilvánulása volt.”

A ’70-es évek végén súlyosan megbetegedett. Betegsége egybeesett azzal, hogy munkájában a mitológiai témák felé fordult.

2004 és 2013 között a poznańi Képzőművészeti Egyetem adjunktusa volt.  2007-ben a Kulturális és Nemzeti Örökség Minisztériuma Zasłużony Kulturze – Gloria Artis kitüntetésben részesítette. 2019 áprilisában, egy névtelen panasz után a varsói Lengyel Nemzeti Múzeum néhány más mű mellett az ő munkáját is eltávolította a kiállításból. Tömeges tiltakozások jöttek létre az eltávolítások miatt (#bananagate). Ennek hatására munkája röviddel később visszakerült a kiállítótérbe.