Random helyzetjelentések Londonból XVIII.

Pluszpont szörf


Szövényi Anikó

Random helyzetjelentések Londonból XVIII.

Pluszpont szörf

Most, hogy a cseresznyefa is elvirágzott, úgy tűnik a talaj is végleg felengedhetett, mivel mindenhonnét friss művészet bújt elő. Ideje volt körbeszagolni a kezdeményeket. A hős csillagtúrája ezúttal főként Hackneyre koncentrálódott, a város hetedízigleni munkásnegyedére, a keleti oldalon.

Mindjárt az első helyszínről nem hitte el, hogy létezik. A The New Lansdowne Club kiváló díszlet lehetne a Twin Peaks folytatásához, igazi munkásegylet, ahol az utóbbi ötven évben nem változott semmi [ pic01 ][ pic02 ][ pic03 ]. A műbőr kagylófotelek, lehasznált billiárdasztalok, parkettre felfestett tánclépések ingergazdag környezete szolgált hátterül a Gatsby című kiállításhoz, amit 69 művész munkájából raktak össze Fitzgerald regényének, A nagy Gatsbynek témájára. A szám így elsőre talán soknak tűnik, de korántsem volt minden alkotás százszázalékos, és valószínűleg néhányat, amiknek tökéletesen sikerült vegyülniük, meg sem talált a szörfös [ pic04 ].
A helyszínhez való adaptációra legjobb példái: Eva Rothschild diszkógömbje, amin a kis tükröket famintás műanyag lapokkal leragasztva, a gömböt ragyogásától megfosztva mintegy kifordította funkcionalitásából [ pic05 ]; Laura Cull From His Private Collection fotósorozata falra akasztott agancsokról és barokkos kandallókról a bárpult fölötti oklevelek közé helyezve [ pic06 ] vagy Helen Edwards Passanger sorozata csodálatos hawaii-mintás ingekbe öltözött nyugdíjasokról [ pic07 ][ pic08 ]; illetve Mikame Ghost-ja, egy sarokba állított gipsz kisfiúval [ pic09 ].
A munkák másik nagy csoportja az "elit party" tematikára reagált. Ilyenek Will Hunt ezüst bölcsességfog mandzsettagombjai [ pic10 ] és Cheetham-Kelly-Spurier hatalmas oldenburgos gyöngysora bársony kereveten [ pic11 ]; vagy Matthew Brotherhood Half Full-ja, egy félig megtöltött söröskorsókból épített gúla, mely az alapvető félig üres-félig teli relativitáselméleti kérdést feszegeti ironikusan azzal, hogy a zselé csak a korsók felső felét tölti ki [ pic12 ].
A téma, a direkt amatőrre vett munkák, a lelakott klubhelyiség együtt hatalmas retróbomba: a most divatos 80-as évek 30-as évek kultuszának imitációja 60-as évekbeli táncdalfesztivál atmoszférával.

Már csak a kontraszt kedvéért is a Showroomban folytatta a szörföt a finn Gun Holmström Sunday c. kiállításával. A Sunday 1-3 videóinstallációjában három kaleidoszkópszerű loop látható: egy éjszakai narancsos fényű, mandalás rajzolatú autópályakereszteződés [ pic13 ], egy imához felálló gyülekezet és egy beérkező tehervagon. A szekvenciák ismétlése plusz a képek vízszintes és függőleges tükrözése meditatív pulzálást kelt. A művész interpretációját -keresztrefeszítés, halál, feltámadás- inkább nem erőltetné a hős, az installáció nehézkes magyarázatok nélkül is megállja a helyét.
Holmström másik rövid videójában, a Sermonban pedig, egy kis finn szigeten szolgáló lelkész portréját vázolja fel [ pic14 ][ pic15 ]. Északi szofisztikált keresztény misztikum.
Ha már keresztények, akkor a következő legyen az IBID.Projects-ben Nathaniel Mellors videója [ pic16 ], aki az amerikai „Heavens Gate" nevű keresztény szekta tagjainak csoportos öngyilkosságuk előtt saját magukról készített riportjait mutatja be. Banális indokok dokumentációja, miként szerezhetők pluszpontok a mennyországba jutáshoz.
Szintén itt, a galéria falát a román Dan Perjovschi kéthetes vendégeskedése során rajzolta tele londoni élményeivel. A rajzok találóan fogalmazzák meg minden kelet-európai első benyomásait a szigetvilágban, s a hőst is kísértetiesen emlékeztették az eleinte sokkoló élményekre, mint a reptéri interjú, a napi négyórányi metrózás és a sörök bő választéka [ pic17 ][ pic18 ].

Szóval sörkultúra. Az ICA-ben a Beck’s Futures 2002 fiatal brit művészeknek kiírt díj, az amolyan ifi Turner Prize 11 jelöltjét lehet épp megtekinteni. A nagyméretű harsány popos/gótpopos festmények és birkás installációk leírását most inkább átugorná [ pic19 ]. Ha a zsűri a szörfösre hallgatna, akkor Hideyuki Sawayanagit hozná ki győztesnek. Az In 30 Seconds You Will Be Possessed By Love c. munkájában egy teljesen sötét helyiségben 30 másodperces visszaszámlálás után a látogatót arculcsapja egy stroboszkópikus felvillanású „love" felirat, s több percre igen komolyan beégve a retinájába ott is marad. Így tapogatózik át a sötétben homloklebenyén a lila felirattal a művész következő videóinstallációjához, a padlóra vetített Cannon, or the Will to Fly-hoz [ pic20 ][ pic21 ][ pic22 ], amiben egy öltönyös figura leesik, majd gyorsan még abban a szétcsúszott pózban, ahogy földet ért, megfordul, és négykézláb eliszkol, körülbelül olyan zajjal, ahogy ezt a csótányok teszik.
Meglepetés-művészetben a második helyet David Cotterrell kapná egy jóval esztétizálóbb installációval, a Borrowed Time-mal. Szintén sötét helyiségben halk, egyre erősödő zakatolás hallatszik, miközben a szoba kezd megtelni füstgép pumpálta gőzzel. Erre vetítődik rá egy, a néző felé közeledő mozdony képe, s ahogy a fehér felhő mind sűrűsödik és növekszik, a vetített mozi egyre kevésbé tud áthatolni rajta, így a vonat valóban egyre közelebb kerül a látogatóhoz.
Dobogóra még Toby Paterson kerülhetne a falra felcsúszott izgalmas lakótömb makettjével, a We Fall Into Patterns Too Quickly-vel [ pic23 ] ill. építészeti elemeket, mint például a Royal Collage of Physicans vészlépcsőjét motívumként használó falfestményeivel [ pic24 ].

Majd kiderül, hogy a sörcég marketing képéhez ki tud legalkotóbban hozzájárulni.