Az OFF-Biennálé Budapest nyilatkozata

Az OFF-Biennálé két projekttel és egy kiadvánnyal vesz részt a documenta fifteenen, és tagja a lumbung interlokal nevű nemzetközi hálózatnak. Az egyik projekt, egy hosszú távú együttműködés a berlini ERIAC-kal (European Roma Institute for Arts and Culture), amely egy roma kortárs művészeti múzeum, egy „RomaMoMA” lehetőségének vagy lehetetlenségének kérdését teszi fel kortárs műalkotások és projektek által. Az OFF másik kiállítási projektje a Fulda folyó partján egyszerre idézi meg a játszóterek, a roncstelepek és az építkezési területek világát; ez a kreativitás, a szabályok és normák áthágásának, az eldobott tárgyak és anyagok megújulásának a helyszíne. Az OFF a kiállítási projektek mellett egy publikációval is jelentkezik Kasselban: az On the Same Page egy, a 2021-es OFF-Biennále résztvevőiből álló kollektív szerkesztőség által írt és összeállított kiadvány, amely a „függetlenség” fogalmát, és a kollektivitásban rejlő erő kérdését járja körül.

A documenta 1955 óta létező nagyszabású kortárs művészeti esemény, ötévente kerül megrendezésre a németországi Kasselben. Minden egyes kiadás koncepcióját egy meghívott kurátor alakítja ki. A documenta fifteen megrendezésére – a documenta 15. kiadására – a jakartai székhelyű ruangrupa művészkollektívát kérték fel, hogy tegyen javaslatot a programra és a résztvevőkre. A ruangrupa a documenta fifteen keretében decentralizálta a szervezési és döntéshozatali folyamatokat, és a kollektív gyakorlatokat helyezte a középpontba. 

***

2022. január 10. óta egy blogbejegyzés alapján antiszemitizmus vádja érte a documenta fifteent és annak művészeti vezetését, a ruangrupát: egyes résztvevőket származásuk, vagy (állítólagos) BDS-mozgalomhoz való kötődésük miatt emeltek ki. Az antiszemitizmus vádját a németországi média felkapta (többnyire a források kritikus vizsgálata nélkül), ami egyrészt (kultúr)politikai vitákhoz vezetett, másrészt a documenta fifteen palesztin, palesztinbarát, fekete és muszlim résztvevői elleni rasszista, illetve transzfób támadásokba torkollott – ezeket az eseményeket azonban a média alig (vagy egyáltalán nem) említette.

Az ezt követő hónapok során folyamatos párbeszéd alakult ki a documenta gGmbh (a documenta mögött álló intézményi szervezet), a szövetségi és tartományi szintű kormányzati szervek, külső tanácsadók, a ruangrupa és az Artistic Team, valamint a lumbung tagjai között, hogy megoldásokat találjanak a helyzet kezelésére. A tervezett nyilvános vita (a „We Need to Talk” [Beszélnünk kell] sorozat) megrendezése azonban lehetetlennek bizonyult. Ezt követően májusban a documenta fifteen egyik helyszínére betörtek, és egy, csak halálos fenyegetésként értelmezhető falfelirattal megrongálták, ami újabb vitát váltott ki Németországban arról, hogy hol húzódik a gyűlöletbeszéd és a művészi véleménynyilvánítás szabadsága közötti határvonal. A médiában megfogalmazott vádak és támadások a documenta több résztvevőjének online és fizikai zaklatását is eredményezték, beleértve a rasszista és transzfób támadásokat is – ezekről az eseményekről azonban a média alig (vagy egyáltalán nem) tett említést.

A documenta körüli vita új sebességbe kapcsolt, miután bemutatták a Taring Padi indonéz csoport „Népi igazságszolgáltatás” című alkotását, amely az 1967 és 1998 között az országot irányító Suharto tábornok vezette hosszú és brutális indonéz diktatúra áldozatainak állít emléket. A sok eltúlzott, szatirikus figurát felvonultató mű 2002-ben készült. Az egyik karikatúra a Moszad, az izraeli titkosszolgálat egyik tagját ábrázolja, akit disznóként jelenítettek meg. Egy másik agyaras, vérvörös szemű figura egy ortodox zsidó férfinak tűnik, aki fekete kalapot visel, rajta az „SS” felirattal, ami a náci Schutzstaffel rövidítése. Ezeknek a figuráknak a felfedezése hatalmas vitát váltott ki június 21-én, alig néhány nappal a documenta június 18-i hivatalos megnyitója után. A nap végére a műalkotást letakarták, és a Taring Padi bocsánatot kért a mű által okozott sérelmekért. „A művet semmilyen módon nem akarjuk az antiszemitizmushoz kötni” – áll a kollektívának a Documenta hivatalos honlapján közzétett nyilatkozatában. Elmondták, hogy a kapitalizmus és a katonai erőszak kritikájaként gyakran állatként ábrázolják a katonákat. „Szomorúak vagyunk amiatt, hogy a transzparens részleteit az eredeti céltól eltérően értelmezik.” A mű letakarása kapcsán megjegyezték: „Így most ez a mű a párbeszéd lehetetlensége miatti gyász emlékművévé válik”, valamint hozzátették: „reméljük, hogy ez az emlékmű egy új párbeszéd kiindulópontja lesz”. A bocsánatkérés azonban nem bizonyult elégnek. Németországban többen a csoport és a szervezők jogi felelősségre vonását követelték. A Taring Padi végül eltávolította a művet a documenta fifteenről. 

Időközben a vita a szövetségi politika szintjére lépett: július 7-én a Bundestag foglalkozott a documenta körüli vitával és a „művészeti szabadság” határainak kérdésével, más, sokat vitatott németországi kulturális események és intézmények (Goethe IntézetHaus der Kulturen der Welt) kapcsán is, valamint az Izrael állammal szembeni német álláspontról szóló, régóta tartó vitához kapcsolódva (erről a vitáról bővebben itt olvashat). Bár a parlamenti vita nem vezetett semmiféle állásfoglaláshoz, a documenta átszervezését és a művészeti tartalom erősebb ellenőrzését egyöntetűen támogatták. Július 16-án a documenta bejelentette, hogy Sabine Schormann, a documenta vezérigazgatója lemondott. A documenta gGmbH vezérigazgatói posztjára új ideiglenes igazgatót, Alexander Farenholtzot nevezték ki. 

Szintén július 16-án a documenta és a Museum Fridericianum gGmbH felügyelőbizottsága által közreadott közlemény ajánlásokat tett arra vonatkozóan, hogy a fenntartók „kezdjenek konzultációs folyamatba a kortárs antiszemitizmus, a német és globális kontextus, a posztkoloniális tanulmányok és a művészetek területéről érkező tudósokkal”.  Ez az ajánlás ellentétes volt a ruangrupa és az Artistic Team véleményével, a felügyelőbizottság továbbá a résztvevő művészekkel sem konzultált . Válaszul a művészek, a ruangrupa és a documenta fifteen Artistic Team-e július 18-án levelet küldött a documenta felügyelőbizottsága tagjainak, elutasítva ezt az ajánlást, állást foglalva a cenzúra ellen, valamint részletezték azokat a támadásokat is, amelyek a művészekkel szembeni ellenséges és rasszista légkört teremtettek. Augusztus 1-jén a documenta fenntartóinak nyilatkozatában egy tudományos tanácsadó testületet mutattak be: „A documenta fifteen kiállításon szereplő azon műalkotások tudományos elemzését, amelyekről felmerült, hogy antiszemita képi vagy nyelvi kifejezéseket használnak, még a kiállítás ideje alatt el kell végezni”. A nyilatkozat külön hivatkozott az Archives des luttes des femmes en Algérie, a documenta fifteen egyik résztvevő kollektívája projektjének egyik képére, amelyet a csoport augusztus 10-én saját közleményében védett meg. 

(Összefoglaló részben az artnet összefoglalója alapján).

Az OFF-Biennále Budapest, a documenta fifteen és a lumbung interlokal részeként kiáll a „lumbung” értékek mellett, mint amilyen a befogadás, a kollektivitás, a tudásmegosztás. Ennek megfelelően kiállunk a ruangrupa, az Artistic Team és az egész lumbung közösség mellett, mindamellett, hogy elismerjük, és sajnáljuk, hogy a Taring Padi kiállított transzparense fájdalmat okozott – ami, úgy gondoljuk, inkább a kontextuális különbségek, mint a tényleges antiszemita érzelmek eredménye volt. A lumbung közösséggel együtt hiszünk a különböző kontextusok, a különböző felfogások, a különböző kultúrák közötti párbeszédben; elítéljük az antiszemitizmust, a megkülönböztetés és a gyűlölet minden formáját, és kiállunk a művészi szabadság mellett is.

A documenta fifteen megnyitója előtti események:

A ruangrupa levele, 2022. május 7.
https://www.e-flux.com/notes/467337/diversity-as-a-threat-a-scandal-about-a-rumor

Művészek támogató nyilatkozata a ruangrupa mellett, június 2. 
https://www.e-flux.com/notes/472663/artists-statement-in-support-of-ruangrupa

Petíciók a ruangrupa és a documenta fifteen támogatására:
https://www.change.org/p/zur-unterstützung-der-documenta-fifteen-in-support-of-documenta-fifteen
https://www.change.org/p/in-support-of-ruangrupa-and-documenta-fifteen

Áttekintések és elemzések (válogatás):

New York Times 
https://www.nytimes.com/2022/06/10/arts/design/documenta-ruangrupa.html
https://www.nytimes.com/2022/06/24/arts/design/documenta-review.html

Hyperallergic
https://hyperallergic.com/744018/beyond-the-controversies-documenta-is-a-remarkable-gathering-of-voices/

“Learning and Unlearning with Taring Padi: Reflections on Documenta”
http://newfascismsyllabus.com/contributions/learning-and-unlearning-with-taring-padi-reflections-on-documenta/?fs=e&s=cl&fbclid=IwAR260u1OkDaHDX4rh7LoN-QX9raUkQDRKlznAh2yh-s-euYJVU0IjS8HhYw

Ocula 
https://ocula.com/magazine/features/documenta-fifteen-is-not-a-single-event/

Memoreview 
https://memoreview.net/reviews/documenta-fifteen-by-paris-lettau

Legutóbbi események:

A Party Office elleni támadás
https://hyperallergic.com/746222/queer-arts-space-cancels-documenta-programming-after-harassment-incidents/

Az „Antiszemitizmus a művészeben” beszélgetés
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=B6plSiv-vTI&ab_channel=documentaundMuseumFridericianumgGmbH

Ade Darmawan, a ruangrupa egyik tagjának a beszéde a Bundestagban:
https://documenta-fifteen.de/en/news/speech-by-ade-darmawan-ruangrupa-in-the-committee-on-culture-and-media-german-bundestag-july-6-2022/

Hito Steyerl visszalép a documenta fifteenről
https://www.zeit.de/kultur/kunst/2022-07/documenta-fifteen-hito-steyerl-rueckzug
https://www.theartnewspaper.com/2022/07/08/hito-steyerl-withdraws-documenta-15-antisemitism-scandal

Lemond a documenta vezérigazgatója, Sabine Schormann
https://www.artnews.com/art-news/news/documenta-sabine-schormann-departure-antisemitism-controversies-1234634366/

Alexander Farenholtz a documenta gGmbH új ideiglenes igazgatója 
https://artreview.com/embattled-documenta-appoints-interim-director/