Böröcz-Révész és Révész performanszok

Maradjon köztünk! vetítések

2022. november 16 (szerda) 19.30-21.30
MKE, főépület (Andrássy út 69-71.) fsz. Vetítőterem (Bejárat az Izabella utca felől)

Meghívott vendégek: Pataki Gábor művészettörténész és Topor Tünde művészettörténész

➙ A performanszokról:

Révész 1978-tól, a Képzőművészeti Főiskolán szinte a kezdetektől Böröcz Andrással közösen készített performanszokat. Ezek akkoriban a dadából, és a cabaret Voltaire előadásainak leírásából inspirálódtak, de gyakran hasonlították őket Raymond Roussel Kollázs-színházához is. Mint Roussellnél, náluk is a színpadon megjelenő figurák között volt bűvész, bártáncosnő, teljesen amatőr szereplők, mindez élőképekbe rendezve. Nem jellemek egy színdarabból, hanem mindenféle színpadi kellékfigurák.

Bora Gábor írja Révész 90-es évekbeli, Böröcz András Amerikába települése utáni, egyéni performanszaival kapcsolatban:

Ha Révész performanszait sorozatként szemléljük, és figyelembe vesszük a különbségeket a korábbi performanszokhoz képest, arra a következtetésre juthatunk, hogy közelebb állnak a klasszikus festészethez, mint bármi máshoz. Ha egy festményen szerepel egy történet, nyilvánvalóan más történetek is vannak a festményen szereplő körül, illetve maga a festmény körül, mint készítésének és interpretációjának története.

Nem próbálom elmondani a történeteket a művekben, nem a rövidség okán, hanem mert a művek nem a történetmesélés időkontinuumában strukturálódtak, az események sokkal inkább a festészeti komponálás módszerével rendeződtek el, hátterekkel, előterekkel, vízszintes és függőleges konstrukciókkal. A művekben elmondott történetek szegmensek ebben a struktúrában, és nem fordítva. Olyanok, mint a klasszikus történeti festmények történetei, ahol a történet része a festménynek, nem a festmény szól a történetről. A festmény felfogható más úton is, az illusztrált történet felismerése nélkül. Ilyen módon van jelen Révész műveiben egy konstruktív ambivalencia a festői és a narratív elemek között, egy ambivalencia, ami a klasszikus festészet sajátja.

(Bora Gábor: A Reading for the Plot, in.: László László Révész, Media Research, Bp. 1992)

 

▶ Böröcz András – Révész László: Flea 5’ 1986

▶ Révész László László: A balerina almája 20’ 1988

▶ Révész László László: His Master’s Voice 20’ 1992

 

A vetítésre a belépés ingyenes.