Keserü 90

Köztéri fotókiállítás

2023. július. 16. – 2023. július. 30.
Balatonudvari, focipálya (a szív alakú sírkövekkel szemben)

Megnyitó: 2023. julius 15. (szombat) 16:00

A kerekasztal-beszélgetés résztvevői:
Barabás Zsófi képzőművész, Keserü Ilona tanítványa
Ernszt András, a Pécsi Tudományegyetem Festészet Tanszék tanszékvezetője
Fehér Dávid művészettörténész, a KEMKI igazgatója
Valkó Margit, a Kisterem Galéria tulajdonosa
Zsikla Mónika, a kiállítás kurátora
Moderál: Vizi Kata, a MODEM ügyvezetője

Keserü Ilona (Pécs, 1933) 1952 és 1958 között a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő (és freskó) szakán tanult, 1962–1963-ban, majd 2001-ben Rómában járt tanulmányúton. Az ötvenes évek közepén induló művészgeneráció kiemelkedő képviselője, tagja volt az Iparterv-csoportnak, valamint részt vett a Budapesti Műhely tevékenységében. 1963 óta rendszeresen állít ki itthon és külföldön egyéni és csoportos tárlatokon. A MODEM 2008-ban életműkiállítás keretei között mutatta be munkásságát. Munkái a legnagyobb nemzetközi múzeumok, mint a párizsi Pompidou Központ, az aacheni Ludwig Museum, a berlini Nationalgalerie, a szöuli National Museum of Contemporary Art, vagy a washingtoni National Museum of Women in the Art gyűjteményeit gazdagítják.

A konzekvensen épülő és minuciózusan gyarapodó œuvre rétegeit meghatározó formák, technikák és kutatások időről időre aktuális és műtárgyakban manifesztálódó együttállásai jellemzik. Az életművet alapjaiban meghatározó motívumok közül Keserü számára az egyik legfontosabb, mintegy ösztönös alapmotívum a középen nagy ívben befűződő hullám, mely formát 1967-ben a balatonudvari temető szív alakú barokk sírkövein látta megelevenedni. A Keserü 90 köztéri fotókiállításon a reprodukciók formájában bemutatott alkotások és a korabeli dokumentumok szorosan kapcsolódnak ehhez az életrajzi eseményhez.

Az 1967 folyamán kibontakozó Sírkövek-sorozat új periódus nyitányát jelentette az életműben. Monográfusa, Aknai Katalin megfogalmazásában a „balatonudvari temető késő barokk népi sírköveinek keserüi feldolgozása a magyar művészettörténet-írás legtöbbször leírt, legjobban dokumentált (reprodukált), sokat hivatkozott története lett”. A sírkövek asszociációkban gazdag formái központi jelentőségűvé váltak művészetében, és rendszeresen visszatérő alakzatokként maradtak jelen az 1960-as évek végétől készülő textildomborításokon, a későbbi vaskarc- és sokszorosított grafikai sorozatokon, valamint a festményeken.

A kiállítás a különböző pályaszakaszokból válogatott emblematikus művek reprodukcióin keresztül igyekszik felrajzolni a sírkő motívumhoz kapcsolódó keserüi univerzum 1967-es évtől napjainkig terjedő történeti ívét. Az esemény a debreceni Modem Modern és Kortárs Művészeti Központ koordinálásával, az Együtt Balatonudvariért Egyesület együttműködésében valósul meg. A projekt felkért kurátora Zsikla Mónika.