Megkettőző rendszerek

Konferencia Drozdik Orsolya kiállításához kapcsolódóan

2022. szeptember 30. 10:00
Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház (Budapest VI. Nagymező utca 20.)

A fotóhasználat hangsúlyos szerepet töltött be a hetvenes évek első felében a neoavantgárd generáció – többnyire konceptuális indíttatású – művészetében Magyarországon. Az olyan, médiumra vonatkozó, „önreferenciális”, ugyanakkor a médiumhatárokat átlépő kérdések felvetése, amelyek a (technikai) kép státusát érintették, a hetvenes évek derekára több, a határterületek és az interdiszciplinaritás iránt érdeklődő művész számára váltak érvényessé és nyertek folytatást az évtized második felében is.

1976-ban a hatvani Hatvany Lajos Múzeumban megrendezett Expozíció – Fotó/Művészet című csoportos kiállítás pedig már a tendencia összegzését tűzte ki célul. E művészeti diskurzus összekapcsolódott a Magyarországon is egyre terjedő elméleti irányzatokkal, a (poszt)strukturalizmussal és a szemiotikával. A médium működésmódjával, a technikai kép referenciális jellegzetességeivel foglalkozó művészeti gyakorlatok megerősítést nyertek a tudományos diskurzus által, és összefonódtak a konceptuális művészet magyar változatával. Ráadásul a vizsgálandó viszony nem csupán a képzőművészet és fotó (valóság és műalkotás), hanem a propaganda/kommunikáció és fotó viszonya is volt, amely beleilleszkedett az alkotás intermediális szemléletébe.

Boros Lili


Program:

10:00 Köszöntő (Baki Péter és Boros Lili)

1. szekció: Jelentésképzési stratégiák Drozdik Orshi művészetében (szekcióvezető: Boros Lili)

10:05-10:45 Plenáris előadás: Kérchy Anna: „Pillantok és sóhajtok. Én egy fotó vagyok” A női tekintet szubverzív lehetőségei Drozdik Orshi művészetében és nemzetközi kontextusban

10:45-11:00 Diszkusszió

11:00-11:20 Timár Katalin: A széttöredezettség és az ismétlődés politikája Drozdik Orshi fotóhasználatában

11:20-11:40 Tarczali Andrea: Eltérítési gyakorlat – A képi narratíva felülírása Drozdik Orshi művészetében

11:40-12:00 Széplaky Gerda: „Újrajátszott én” Drozdik Orshi hetvenes évekbeli művészetéről

12:00-12:30 Diszkusszió

12:30-13:20 Ebédszünet

2. szekció: Médiumhatárok lebontása (szekcióvezető: Jeneses Ádám)

13:20-13:40 Peternák Miklós: A nevető tehén esete a mackósajttal (korai magyar videó)

13:40-14:00 Pál Gyöngyi – Pecsics Mária: A szekvenciális fotográfia és a fotóképregény kapcsolata

14:00-14:20 Barkóczi Flóra: Folytonos állásfoglalás. Az Expozíció – fotó/művészet (1976) című kiállítás relevanciája és tanulságai

14:20-14:50 Diszkusszió

14:50-15:10 Kávészünet

3. szekció: Kontextusok: művészi fotóhasználat a hetvenes-nyolcvanas években (szekcióvezető: Széplaky Gerda)

15:10-15:30 Forián-Szabó Noémi: Ketrec és tűsarkú. Drozdik Orshi művészete az 1970-es években

15:30-15:50 Üveges Krisztina: Két égbolt között: Lengyel András konceptuális fotóhasználata

15:50-16:10 Doboviczki T. Attila: Tendenciák, alkotói gyakorlatok a Pécsi Műhely fotómunkáiban

16:10-16:30 Zsoldos Emese: „Ami a fejemben van, az hogyan és miképpen fényképezhető le?” Kerekes Gábor hetvenes évekbeli fotó-műtárgy alakzatairól

16:30-17:00 Diszkusszió

További részletek itt.

A konferencián való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.  Regisztrálni a programra az e-mail címen lehet, a tárgy rovatba kérjük beírni: Megkettőző rendszerek konferencia