Random helyzetjelentések Londonból XIII.

VHS szörf


Szövényi Anikó

Random helyzetjelentések Londonból XIII.

VHS szörf

Valószínűleg kompenzálni akarták az égiek a szombat estéjét, amikor semmi érdemlegeset nem talált a videotékában, pedig már nagyon feszítette a mozgókép-éhség. Másnap elindult szokásos szörfedzésére az East Endre és lőn, videoinstallációk mindenütt.

Kezdjük mindjárt a remekbeszabottal, a Chisenhale galériában John Wood és Paul Harrison Twenty six (Drawing and Falling Things) című, Gilbert&George és az angol humor hagyományait követő installációjával. A teremben 26 plafonig érő oszlopban elhelyezett monitoron 26 különböző kis videomunka fut egyszerre. [ pic01 ] Fehér neutrális térben a művészek rezzenéstelen arccal hajtanak végre egyszerű, abszurd akciókat: a szereplő spray-vel kék pontot fúj a falra hosszasan, a festék pedig folyik lefelé; vagy kinyit egy ajtót, ahonnét a fejére dől egy méretes deszkalap; vagy egymás mellett áll a két szereplő, majd a padló egyik vége emelkedni kezd, amitől az egyikőjük csúszni kezd a kép másik sarkába.
Hősünk kedvence a mentőmellényes történet, ami két részből áll: a videó első felében egy a képen diagonálban fektetett deszkavályúban csúszik át a szereplő, a másodikban a mentőmellénye útközben felfújódik és a figura beszorul a vályúba.[ pic02 ]
A másik igen kiváló darabot valószínűleg egy teherautó belsejében vehették fel. Fehér zárt térben ül a két művész görgős székeken és a tér mozgása miatt ide-oda gurulnak, egymásnak és a falnak csapódnak, ahogy a külső erők dodzsemeznek velük.
A hideg tárgyilagos előadásmódnak köszönhetően a merev mozgássorokban a művészek teste is az eszközökkel egyenrangú, egyszerű tárggyá alakul. Mintha buta használati utasításokból vágták volna ki őket. Csak a leltár kedvéért, van még jelenet arról, ahogy az illetőnk locsolókannákból zöld folyadékot zúdít a saját nyakába [ pic03 ]; vagy kis helyiségben faarccal áll a kavargó tollviharban, amíg az szinte el nem lepi [ pic04 ]; vagy csónakban ül, ámde az lassan elkezd forogni és így kénytelen a szereplő kimászni a csónak tetejére [ pic05 ]; vagy légfúvó berendezéssel fehér lapot szögez a falnak, ami a gép kikapcsolásával ernyedten csúszik le a földre. [ pic06 ]

Egy kis csatornán siklott át a Chisenhale-től nem olyan távol eső Nylonba, a Geometers elnevezésű csoportos kiállításra. Itt a rendező elv a mérés, mértékegység témaköre, a felhozatal vegyes. A bejáratnál mindjárt Carl von Weiler videója fogadja a hőst. A művész ütésekkel méri meg a helyiséget: újra és újra fekete porfestékkel ken be egy husángot, majd "rámér" a falra vele egyet-egyet [ pic07 ]. Jeremy Deadman irodai óráján, a Flayed-en az időt másodpercenkénti feljajdulással méri. Alex Morrison Home Wrecker-jében egy majdnem üres lakásban gördeszkázik, a köztéri trükkökhöz hasonlóakat próbál kivitelezni. Így zárt térbe helyezve a deszkázás léptékeit a teret mintegy átdefiniálja, kitágítja. [ pic08 ][ pic09 ]
A szakadó esőben Anthony Wilkinson galérájába evezett át, ahol a ‘Video Show’ megy folyamatosan, hetente változó darabokkal. Egy német rövidfilmbe, Christian Jankowski: Rosa c. munkájába futott bele ezen a héten. A mozi egy fiatal feltörekvő művész történetét mondja el, Jankowski korábbi két projektjét is bemutatva. A The Hunt c. ügy egy szupermarketben játszódik, ahol a művész íjjal vadászik a felvágottakra és bontottcsirkékre, a My life as a Dove c. akcióban pedig egy bűvésszel galambbá varázsoltatja magát. Ezen "betétprojektek" mellett az egyszerű történet menetét újra és újra megakasztja a szereplők művészet és üzlet viszonyát firtató kiszólásai.

Apropó üzlet. Hősünk a múlt heti Art2002 néven futó művészeti vásárt elvi okokból nem látogatta meg. Nem tehet róla, dehát csak kereskedelmi galériák felvonulása volt ez, a kedvenc haladóbb non-profit galériák részvétele nélkül.

Mindent nem lehet.