A kiállításon bemutatott installáció
„Tárgyak” címmel egy fotósorozatból illetve a fotókon szereplő tárgyakból (nippek)
áll össze. A hagyományos kontextusból kiragadott
szobrokat nem a művész készítette, hanem „talált tárgyak”. A „Tárgyak”,
a dísztárgyak stiláris és hangulati elemeit
kisajátítva új jelentésrétegekkel bővülnek.
A távolságtartó címadás a befogadás
egyszerre több lehetséges alternatívájára
irányítja a figyelmet. Mindezek ellenére a nippek
sajátos hangulata válik a konceptuális, hagyományos
értelemben esztétizáló és a hangulati
rétegből felépülő „jelentések”
meghatározó elemévé. A posztmodernitás
egyik jellemző technikája az „idézés”, amely
akár egy konkrét stílusra való jelzésszerű
utalás is lehet. A „Tárgyak” esetében a kispolgári
érzelmesség és báj – amely a múlt század
biedermeier stílusának a sajátja – megújult
formában köszön vissza. A felhasznált anyag, amely
eredeti kontextusában még hatásvadász trükkök
révén gyönyörködtet, újra pozícionálva
elveszti eredendően giccses jellegét, viszont megmarad a
báj: a fotókon szereplő tárgyakat élvezet
nézegetni. Az eredeti kontextus másik alapvető sajátossága
a tárgyak érzelmeinkre gyakorolt szerepe: a nippek a személyes
kötődés tárgyai; a nippeknek történetük
van. Ez a „történet” a Tárgyak esetében nem az
egyedi tárgyak konkrét története, hanem egy személyes
történet. Az autobiografikus
hang, a nippek jelentésében meglevő zsánerkép
kisajátításának aktusából születik
meg. A magán átfordul a nyilvános szférájába,
a zsánerkép a személyesen átéltet idézi.
Süvecz Emese
Tárgyak
2001. január 26. – március 31.
MegnyitóOpening: 2001. január 25. 19:00