Festészet, digitális technika és szöveg jelenik meg
a most bemutatandó, kifejezetten erre a kiállításra
készült installációban. Mint a cím is mutatja,
a művet római élmények ihlették. A Palatinus
domb, az ott álló épületmaradványok a világ
egyik leglátogatottabb műemlékei. A közhely szerint az
antik Róma az európai kultúra bölcsője. De mára
ebbol a bölcsőből csak lecsupaszított, romos falak maradtak.
Mit láthat, mit foghat fel egy turista, ha ezeket a romokat nézi?
Mennyire van tudatában annak, hogy ezen a helyen kezdődött
Róma történelme? Egyáltalán: van-e még
értelme a múlttal, a kultúrával foglalkozni vagy nézzük
csak azt, amit látunk? Olyanok lennénk mi is, mint az ott növő
pipacsok, amelyeknek a Palatinus talaja éppolyan, mint bármelyik
mezőé?
A kiállítótérben hat, áttört felületű
festményt, digitális eljárással készült
videót és egy feliratot láthatunk. A festmények áttörtségük
szerint párba állíthatók, de a kompozíciókon
is a párok játékának lehetünk tanúi. A
képeken keverednek az időbeli és térbeli síkok,
ahogyan a világ is összetett, ráadásul végtelen
számú nézőpontból szemlélhető.
A videón a Palatinuson elkapott jeleneteket animáció köti
össze, illetve bontja meg. A felirat Noam Chomsky híres mondatának
parafrázisa, mellyel Chomsky azt bizonyította, hogy egy nyelvtanilag
tökéletes mondat lehet teljesen értelmetlen.
A mű nagyon összetett. Sok kisebb történet, gondolat villan
fel, akár egy hatalmas barokk kompozíción. Csakhogy, míg
a barokk kompozíciókban mindig van egy központi rendező
elv, itt ilyet nemigen találunk. Révész L. László
műve a késő római történetíró,
Marcellinus Ammianus elbeszélő stílusára emlékeztet,
aki nemcsak kitérőket tesz, de gyakran el is ejti az elbeszélés
fonalát, hogy inkább általános igazsásokra
hívja fel a figyelmet.
Pipacsok a Palatinuson
2002. december 11. – 2003. január 26.
MegnyitóOpening: 2002. december 10. 18:00