Beszélgetés a szélsőjobboldali mozgalmakról
bevezető: Kotund Viktor Lajosbácsi
A PAD
(Stockholm-Belgrád)
Háttér
A szóban forgó pad tulajdonképpen a svéd szélsőjobboldali mozgalom műve. A
Stockholm városa által kihelyezett köztéri bútordarab eredetileg lépcsőként
szolgált, melyen át az óvárosba hajóval érkező turisták partra szállhattak,
ezzel egy időben azonban kedvelt találka -és pihenőhelye is lett különböző
neonáci szimpatizánsoknak.
2003 májusában kicseréltük a padot egy teljesen azonos, de teljesen új
(feliratok, karcok, rajzok nélküli) másolatra. Munkánknak a régi pad –
Svédország egyik politikailag szélsőséges, de igen fontos mozgalmának
szimbóluma, egyben pedig a kortárs svéd történelem nem-hivatalos emlékműve
– a kiindulópontja.
A projekt
A padot teherautóval Stockholmból Belgrádba szállítjuk, majd ott valamilyen
kiemelt közterületen felállítjuk.
Az út
Az utazás számunkra a folyamat lényeges része. Reményeink szerint alkalmunk
lesz bemutatni és vitát kezdeményezni a munkával kapcsolatban az egyes
állomások különböző művészeti kontextusaiban (Berlinben, Wroclawban,
Prágában, Pozsonyban és Budapesten). Az egyik belgrádi galériában
bemutatásra kerül majd az úton készült dokumentumfilm – egyfajta
road-movie, útjelző táblákkal, tájakkal és határállomásokkal stb.
A pad hivatalos ajándék Belgrád városának. A stockholmi indulás alkalmat ad
arra, hogy hangsúlyozzuk az éppen történő kulturális csere és a kontinensen
keresztül küldendő üzenet fontosságát, illetve, hogy mindez megfelelő
nyilvánosságot kapjon. Igen sokan foglalkoznak a nemzeti szocializmus
témájával mint történelmi témával, de talán nem helyezik elégszer szélesebb
kontextusba mint kortársi problémát.
A pad, illetve a közvetlen, eredeti környezetét adó városnegyed története a
projekt fontos eleme, ezért a galéria terében, a road-movie-val, illetve
egy, a pad felületéről készült fotóval (amely jól mutatja a számtalan
rajzocskát, szimbólumokat, szövegeket) együtt az is bemutatásra kerül.
Amit még gondolunk
Azzal, hogy a padot kiemeltük eredeti helyéről, és művészeti kontextusba
helyezzük, vitát szeretnénk kezdeményezni, elsősorban a bevándorlókkal
szembeni magatartással kapcsolatban. Azzal pedig, hogy a padot Szerbia felé
menet több helyen bemutatjuk, új tapasztalatokkal gazdagodhatnak az egyes
országok közti történeti és kulturális kapcsolatok. Végül, a náci
ékszerdoboz Svédországból Szerbiába történő szállításával új színnel
gazdagodik a kulturális csere általános fogalmának kérdése, illetve
izgalmas ellensúlyt kap az északi államoknak a külföld felé felmutatott
hivatalos imázsa.
Munkánk jelentése semmi módon nincs előre meghatározva. Fontos számunkra,
hogy mindenki, aki csak találkozik az objektummal, kénytelen legyen maga
interpretálni azt a saját maga számára, és az ilyen interpretációk
szükségszerűen kétértelműek és kétségesek lesznek.
A mű befogadói két különböző, és különböző irányultságú csoport tagjai:
azok, akik véletlenül találják szembe magukat a tárggyal a nyilvános
térben, illetve a galérialátogató közönség, aki először a dokumentációval
szembesül majd a galériában.
A belgrádi kiállítás az „Októberi Szalon” című nagy nemzetközi kiállításhoz
kapcsolódik.
Arbetsgruppen (Andréas Sandström, Erik Krikortz, Magnus Carlsson)
A pad
(Stockholm-Belgrád)
2004. szeptember 5. – szeptember 5.
MegnyitóOpening: 2004. szeptember 5. 19:00