techno-d

2006. január 21. – február 24.
MegnyitóOpening: 2006. január 20. 18:00
résztvevő művészek: Kozma Éva-Veres Szabolcs Géza, Lakner Antal, Lévay Jenő, Ravasz András, Rácz Márta, Sugár János, Tóth Szilvia-Benedek Gáspár, Vécsei Júlia

Az elmúlt másfél évtized kultúráját alapvetően meghatározta a digitális technológia fejlődése és széleskörű elterjedése. A képzőművészetben új műfajok (pl. hálózati művészet) honosodtak meg, és olyan eszközök, eljárások kerültek alkalmazásra, mint például a digitális képfeldolgozás és a számítógépes programozás.* Kezdetben az elméleti vizsgálódások elsősorban a képpel kapcsolatos kérdésekre irányultak, az eredetiség és a manipuláció témáját feszegetve. Később egyre nagyobb szerepet kapott a virtualitás megjelenítésének és a közönség aktív bevonásának lehetősége is.

A Nemzeti Kulturális Alapprogram ezekre a jelenségekre reagálva Digitális Médiaművészet címmel ideiglenes szakmai kollégiumot hozott létre 2004-ben. A dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézet kiállítása e nagyszabású program nyertes pályázataiból válogat.

Sugár János népszerű tv-vetélkedők, politikai vitaműsorok és közszájon forgó viccek átiratainak ötvözésével a hírközlés és a szórakoztatóipar közötti határvonal megszűnésére mutat rá. Lakner Antal érdeklődése egy virtuális recycling-projektre irányul. Rácz Márta hangistallációja segítségével a látogatók dél-amerikai szappanoperák párbeszédeit keverhetik újra (meg újra), Tóth Szilvia és Benedek Gáspár virtuális túrája pedig Budapestre kalauzolja el a játékos kedvü érdeklődőket. Vécsei Júlia projekciója végül arra teremt lehetőséget, hogy európai fővárosok elnevezéseiből és alaprajzából formáljunk képeket. Ravasz András munkája a hang vizuális és plasztikus megjelenítésformáival kísérletezik, míg Lévay Jenő alkotása egy réskamerára hasonlító, ámde digitális eszközzel, egy függőleges vonal mentén képzi le a látogatók mozgását. Ez utóbbit figyeli és követi Kozma Éva és Veres Szabolcs Géza közös installációja is, megkérdőjelezve ezzel a műalkotás és a befogadó hagyományos viszonyát.

*Magyarországon a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszéke (www.intermedia.c3.hu) 1990 óta folytat médiaművész-képzést, az 1996-ban alapított c3 – Kulturális és Kommunikációs Központ (www.c3.hu) pedig a médiaművészeti kutatás és technológiafejlesztés legjelentősebb hazai fóruma.

A kiállítás megvalósításában nyújtott segítségéért külön köszönet illeti Erőss Nikolettet, Július Gyulát és Petrányi Zsoltot.