Coolhunters

Fiatalok média és piac között

2006. március 24. – május 28.
MegnyitóOpening: 2006. március 23. 18:00
MegnyitjákRemarks by: Göncz Kinga, Petrányi Zsolt
A fiatalság eszménye mind nagyobb befolyást gyakorol a társadalom esztétikai produkciójára. A fiatalok egyre nagyobb szabadságra tesznek szert és új cselekvési mintákat fejlesztenek ki. Ugyanakkor azonban ők a társadalmi transzformáció dinamikájának áldozatai is.

A kiállítás betekintést nyújt a fiatalok számára irányadó társadalmi keretfeltételek esztétikai transzformációjába. A mindennapok, a test és az identitás kommercializálódásával szoros kapcsolatban álló mediatizációs folyamatok radikalizálódásának kontextusát vizsgálja. A kiállítás a hagyományos társadalmi rendnek a fiatalok kultúrája általi kiszélesítését és lerombolását, a fennállót átalakító saját rend kialakításának folyamatát szemlélteti.

A Coolhunters nem foglalkozik a piacról és a fogyasztói társadalom igényeiről, az áruk dömpingjéről tudomást nem vevő autonóm, autentikus underground-kultúrákkal, sokkal inkább a mainstream-re, a közízlésre, a tömegkultúra fogyasztóira koncentrál.

A kiállítás hat fontos témacsoport köré rendeződik:
Tárgy: Mit tesznek a fiatalok a tárgyakkal? A tárgyak modifikációjának példái: rombolás, nem szabályos használat, stb.
Test: Hogyan változtatják meg a tárgyak a testet? A kívülről szemlélt forma és a test sziluettjének megváltoztatása. Tű a testben – tetkó és piercing.
Nem: a nemek különböznek – de miben? Lányok, fiatal nők, a nemiség mint az autonómia és önigazolás konstrukciójának eszköze. Az identitás keresése, vágy és kényszer.
Erőszak: Miért olyan lenyűgöző az akció és az erőszak? Tömeges erőszak, uniformizálódás, azonosulási kényszer. Az ellenőrzés folyamatai.
Nyelv: Hogyan kommunikálnak a fiatalok, és miért ütközik ez értetlenségbe? A nyelv megváltoztatásának strukturális folyamatai: „chatslang”, anglicizmusok. A képtől a nyelvig (graffiti).
Tér: Hogyan találhatóak meg és használhatóak a nyilvános terek „rései”? A nyilvános és a privát viszonyainak újraértelmezése: streetgang, clubbing, shopping, stb. Reális és virtuális terek létrehozása, elhatárolása.
Idő: a társadalom megmerevedésével szemben folytatott gyorsítási stratégiák (egyén, közösség, stb.) Az érzékelés szimultaneitása, kontrollvesztés, tudatmódosítás.