Parabélyeg

A művészbélyeg négy évtizede a fluxustól az internetig

2007. március 23. – június 24.
MegnyitóOpening: 2007. március 23. 11:00
MegnyitjákRemarks by: Hajdu István, Schneider Márta
KurátorCurator: Galántai György
A művészbélyeg, mint műfaj a kapcsolatművészet talán legkötöttebb, ugyanakkor leginkább enigmatikus, heraldikai tömörségű, jelszerű formája. Olyan „információs csomag”, melyben a kép megértéséhez minden adott: a (szelektív, vizuális) kód, a kontextus (mail art-network) és a felirat (kibocsátó neve, névérték, szó vagy szöveg).

A művészbélyeg tehát üzenet, melynek közvetítője és tárgya is önmaga. A teoretikus Peter Franktól származó definíció szerint művészbélyegnek tekinthető mindaz, ami a filatéliai jellemzők (perforáció, névérték, ragaszthatóság, stb.) bármelyikével rendelkezik. A filatelisták a nem postai célra használt, úgynevezett para-bélyegek közé sorolják a művészbélyeget (ilyen para-bélyegek még az okmány- vagy reklámbélyegek is) innen a kiállítás címválasztása.

A bélyegalkotásban is jeleskedő Ed Varney szellemes szójátékkal tesz különbséget a bélyegeken reprodukált műalkotások, illetve a hivatalos megrendelésre készült bélyegtervek (art for stamp=bélyegre szánt műalkotás), a bélyeget mint formát felhasználó munkák (art as stamp=bélyegmű) és művészbélyeg (artistamp=művészbélyeg) között – bár e két utóbbi kategória gyakran összemosódik.

A művészbélyeg-készítés nagyfokú elterjedése az egyszerű, gyors, olcsó, mindenki számára könnyen elérhető elektrosztatikus sokszorosító eszközök használata révén megnövekedett kommunikációs igénnyel magyarázható. Az új sokszorosító eszközök – a fekete-fehér, majd a színes fénymásoló – új korszakot nyitottak a művészeti / művészek közötti levelezésben.

A kommunikációs paradigmaváltás – az elektronikus levelezés korszaka – a robbanásszerűen fejlődő, egyre olcsóbb, tömegesen használt technológiai eszközök elterjedése és a hagyományos „csigaposta” megdrágulásával következett be. Az új paradigma szerint a 21. század küldeményművésze elektronikusan létrehozott levél- vagy bélyegmunkáját elektronikus postán küldi el, amit a címzett nyomtat ki. Ezzel eltűnik az eredeti és másolat közötti különbség és az érték tárgya – az anyag, a matéria helyett – az információ lesz.