Várnai Gyula kiállításán legújabb nagyméretű, több elemből álló, komplex installációját mutatja be a közönségnek. A művész egy absztrakt bemutatóterem életnagyságú modelljét hozza létre, aminek sok esetben abszurd hatást kiváltó komponensei dekonstruálják a nézők automatikusan a térhez asszociált funkcióit. Várnai installációja a bemutatóterem színpadként való helyspecifikus átértelmezése, amely a művész intenciója szerint a látogatót kibillenti a rutinszerűen felismert konzum helyzetből, illetve hangulatból.
A bemutatóterem a bemutatóteremben – vagyis a Paksi Képtárban – szituáció tekinthető akár duplafenekű ún. intézménykritikai gesztusnak is, annak is a lírai alfajából. A bemutatást tematizáló mű mágikus tautológiájának célja, hogy a néző és a mű témája között reflektív távolság jöjjön létre, vagyis a befogadó képessé váljon az installáció által indukált gondolatain töprengeni a térben.
Az installáció ugyanis a külvilág, a belső tér – akár konkrét, akár szimbolikus értelemben véve – valamint az individuum és az egyén kapcsolatát vizsgálja. A kiállítás a szimbólumok létrehozásának mágikus terepévé válik azáltal, hogy a minimalista módon megfogalmazott környezetből Várnai kedvelt motívumai szimbólumokká nőnek tárgyi mivoltukból.
Várnai Gyula művei kapcsán egyébként is elmondható az, hogy a művész a tárgyiasítható csoda témakörét kutatja, és egyetlen munkája esetében sem mulasztja el az alkalmat, hogy a tárgyakban rejtőző szimbolikus potenciállal kísérletezzen, és megpróbálja alapvető civilizációs jelképeink (mint pl. az életművében kiemelt helyen szereplő ajtó) mágiáját kitapinthatóvá tenni nézői számára.
Ha létezne tárgy-költészet, akkor Várnait joggal nevezhetnénk a tárgyak egyik fontos kortárs lírikusának, aki már több évtizede hozza létre megszállott módon, a magyar kortárs képzőművészet szempontjából meghatározó fontosságú installációt, objektjeit, illetve fény-, és hangműveit.
Várnai paksi műve azonban nem csak líra, hanem kritika is. A fényreklám formájában megjelenő matematikai algoritmus formula arra világít rá, miként irányítják ízlésünket az internetes közösségi oldalak. A szolgáltató cégek a szabadság illúziójába ringatnak minket, miközben a kereső-motorok, a személyre szabott keresési rendszerek folyamatosan monitorozzák szokásainkat, és ezek alapján gyártják fogyasztói profiljainkat, felkínálva és az ajtónk elé hozva azt, amire szerintük szükségünk van.
Fenyvesi Áron
Véleménybarát termék
2012. szeptember 22. – november 11.
MegnyitóOpening: 2012. szeptember 21. 19:00