Jay Tan működése közben olyan jelenségekre kívánja felhívni a figyelmet, amelyek “a két nagy osztály: a létezők (szubsztanciák) és az apparátusok1” kapcsolatáról szólnak. Műveinek mozgatórugója annak tanulmányozása, hogy a folyamat miként válhat formává és a forma hogyan befolyásolhatja a folyamatot.
“Komplex koreográfiák résztvevői vagyunk” mondja, “úgy mint a történelem vagy a politika, ahol az anyagi világ leginkább mérhető tulajdonságai és erői a törvényeinkből, nyelveinkből és szerelmeinkből jönnek létre.” Agamben olasz filozófus egy harmadik osztályt is megkülönböztet a létezők (szubsztanciák, living beings) és az apparátusok mellett, mégpedig a tárgyakat, amelyek a két fenti osztály viszonyából és könyörtelen harcából jönnek létre. Foucault “kormányozhatóság” fogalmára építve, az apparátus lehet bármi, ami képes felfogni, megváltoztatni, meghatározni, befogni, modellezni és irányítani a szubsztanciák gesztusait, viselkedését, véleményét.
“Nagyszerű úgy gondolni a világra, mint egy olvadó áfonyás fagyira, ami az apparátusok és szubsztanciák között feszül. És Emma Bovary egy tökéletes példa erre. Fluktuál, csapong, aki egy eszköz – bolond és manipulátor egyszerre –, egy a világ és mások által alakított kövér agyag darab, tárgyiasult és idealizált” teszi hozzá Tan.
A műveiben használt dombszerű halmok, polcok és edények – üvegnyakak, az anyagok különböző sűrűsége, kupolák, szoknyák – mind a tudás és a tapasztalat átvihetőségének metafórái, de ugyanúgy a szobrászat történetéé is.
Folytatva a halmok és kupacok sokféleségének és lehetséges kapcsolatának felkutatását, polcok és különböző edények bemutatásával igyekszik kiegészíteni azt a gondolatot, hogy a tárgy egyszerre valami ügyesen alkalmazkodó dolog, manipuláló és manipulálható egyszerre.
A taktilitás és az alapvető mechanika kulcsszerepet kap jeleneteiben, amelyeket hétköznapi tárgyak segítségével valósít meg, hogy általuk az emberiség történetének és döntéshozatalainak egy pillanatát merevíthesse ki.
A nyújtható anyagok (viasz, gumi, gyurma, agyag, kenyér és tojás) és a rájuk ható erők az installáció anyagi, konceptuális és szimbolikus együtthatóinak kulcsai.