A kiállítás központi műve, Sarah Dobai idén befejezett filmjének vetítése. A film, egy gyermek ellen a „Szamár-mezőnek” nevezett környéken 1944-ben elkövetett antiszemita támadás és az Au Hasard Balthazar / Szerencsés Balthazar (Robert Bresson, 1966) című, klasszikus francia filmben szereplő Balthazar, a szamár üldözésének története közé vont párhuzamra épül.
A film feliratos szövegrészletekből – amelyek egy, a második világháború utolsó évének Budapestjéről szóló visszaemlékezés részletein alapulnak, valamint olyan jelenetekből áll össze, amelyek újrajátsszák és átfogalmazzák Bresson allegorikus történetét az ártatlan szereplők bűnbakká válásáról.
A részben a mai Budapest utcáin forgatott, a bevándorlásellenes politikája és a menekültekkel szembeni lelketlen bánásmódja miatt kritizált rezsim fennállása alatt készült film hangsúlyozza a fiú történetének érvényességét a kényszerű migráció és az üldöztetés más, újabbkori formáival összefüggésben.
A filmhez számos új, idilli tájakat ábrázoló fotó is kapcsolódik, amelyek bukolikus hangulatát beárnyékolja az európai történelem sötét epizódjaihoz való kapcsolódásuk.
Ezzel párhuzamosan a galéria bemutatja Dobai egy másik filmjét, az In Plain Sight címűt, amely Bresson Pickpocket (1959) című alkotását értelmezi újra.
A kiállításon a londoni Four Corners Press által kiadott The Overcoat (A köpönyeg) című művészkönyvből is látható lesz egy válogatás, amelyben Nyikolaj Gogol 1842-es, azonos című, sötét humorú novellája mellett belvárosi üzletek vitrinjeit ábrázoló nagyméretű fotók is szerepelnek.
Sarah Dobai Londonban élő képzőművész, aki budapesti családi gyökerekkel is rendelkezik, a fotográfia, film, fotókönyvek és performatív műfajok területén alkot. Legutóbbi munkái középpontjában a film- és irodalomtörténeti művek újrajátszása áll, amely a jelen problémáinak történelmi kontextusba helyezését és értelmezését szolgálja.
The Donkey Field & In Plain Sight
filmek és fotók
2021. november 12. – december 10.
MegnyitóOpening: 2021. november 11. 18:00