Robert Watts, amerikai fluxus művész 1962-ben rajzolta meg „Dollár Bill”-jét,
amely késôbb a művészpénz történetének meghatározó darabjává vált. Nem
véletlen, hogy Watts pénz-munkájának elôzménye a szintén egy dolláros
címletű, bankárt ábrázoló „Safe Post” feliratú művészbélyege volt. A bélyegen
a bankár a pénzt mint kártyát tartja kezében. A pénzt művészeti médiummá
tevô ironikus gesztusnak rengeteg követôje akadt, amit a pénzvilág indokolt
és annak inkább csak a szerencsejátékra emlékeztető szuperstruktúrája,
amely átvette az uralmat nem csak a gazdaság, de a mindennapi lét fölött
is. A pénz társadalmi intézményével kapcsolatos félelem, gyanakvás nem
új keletű, már Arisztotelész is értekezik arról, mikor válik a pénzhasználat
és azon belül a ,pénzkeresés” veszélyessé a közösség számára. A középkori
viták a korlátok nélküli pénz-pénz ügyletekről, vagy az újkor filozófusainak
vitája a pénz és a szabadság, a pénz és az egyenlőség kapcsolatáról, mind
ennek az új keletű ,nagy borzongásnak” előfutárai. A „pénzmű” és egyben
a fluxus ideája a pénz-pénz ügyletek helyett a pénz-pénzmű ügyletek alternatív
ajánlata, amely papírpénz-grafikaként nyer könnyed kifejezést, egyben
létjogosulságot.
PÉNZ A PÉNZ UTÁN – A művészek pénze
Robert Watts és követôi
2000. május 5. – május 19.
MegnyitóOpening: 2000. május 5. 18:00