A Pro Helvetia New York, a Pro Helvetia Budapest, az aaraui Aargauer Kunsthalle
közös kiállítása
Hatvan év után találkoznak munkáik – Louise
Bourgeois, Meret Oppenheim, Ilse Weber – közös kiállításán. Több mint hatvan évvel
ezelőtt találkozhattak volna Párizsban is. Louise Bourgeois és Ilse Weber életrajzából megtudhatjuk, hogy 1935 és
1938 között – mindketten huszas éveik közepén, illetve végén jártak – egy ideig és talán
éppen egyidőben Othon Friesznél festészetet tanultak. A három leendő művész közül a legfiatalabb, Meret Oppenheim
már 1933 és 1937 között egy konvencionálisnak egyáltalán nem nevezhető párizsi művésztársasághoz
tartozott, az André Breton köré csoportosuló szürrealistákhoz; itt keletkezett 1936-ban a „Prémteríték”, a szürrealizmus
legendás ikonja, amellyel később egész munkásságát, illetve őt magát is
azonosították és amely évtizedeken keresztül gátolta művészete adekvát
recepcióját. Nem tudjuk azonban, hogy a három fiatal nő útja Párizsban valóban keresztezte-e
egymást, és egy alig valószínűsíthető találkozás
mindenáron történő bizonyításával nem is kívánjuk legitimálni Louise
Bourgeois, Meret Oppenheim és Ilse Weber akvarelljeinek és rajzainak közös bemutatását.
Beat Wismer