Feketén-fehéren

grafikai kiállítás

2001. január 24. – február 18.
MegnyitóOpening: 2001. január 23. 18:00

A Feketén fehéren című kiállítás azt a célt tűzte ki, hogy a nézőkkel, a kiállítás látogatóival közösen elemzi,  miként változik az egyedi rajz a művésztől eltávolítva, rábízva a művet számítógépre, a számítógép számtalan lehetőségei közül, a digitális színrebontást és nagyítást alkalmazva, egy nagyméretű, 115×185 centiméteres reprodukción. A kiállítás címe, a „Feketén fehéren” arra utal, hogy minden mű – a színes rajz is – a két szélsőséges színellentétnek, a feketének és a fehérnek sok-sok árnyalatában került feldolgozásra. A nézőnek módjában áll összevetni a fekete-fehér reprodukciót az eredeti művel. A reprodukciók a falakon, az egyedi rajzok az egyik teremben, erre a célra tervezett, épített grafikai tárlókban láthatók.
A kiállításon szereplő 153 művet szakmai zsűri választotta ki (minden művész egy alkotással szerepel). A kiállításhoz készült katalógust végiglapozva, a művészek születési évét megfigyelve, az a „kép rajzolódik ki”, hogy a kiállító művészek kétharmada a negyven-ötvenéves korosztályba tartozik és a kiállítók nem egészen egyharmada, húsz-harmincéves. A két szélsőség: Kaján-Kalász Tibor (szül.: 1921) és Lombai Ferenc (szül.: 1983).
A kiállításon látható művek, reprodukciók azt a változást reprezentálják, amely a kilencvenes években kezdődött a kortárs művészetben és a mai napig tart. A magyar művészet kérdésfeltevése ebben az évtizedben éppúgy két alapprobléma köré csoportosítható (a magyar művészeti hagyományok figyelembe vételével), mint ami a nemzetközi művészetben tapasztalható. Az egyik fő irányzat konceptuális historizmusnak nevezhető. Ide sorolhatók azok a művek, amelyek az európai kultúra különböző korszakaiban megjelenített eszmék képi formáit közös nevezőre hozzák korunk aktuális művészeti kérdéseivel. A másik fő irányzat vagy mainstream viszont a huszadik század nonfiguratív művészetét tekinti kiindulási alapnak és azokat a lehetőségeket keresi, amelyekkel a kép felszínén új, a korábbiaktól eltérő struktúrákat, viszonylatokat lehet teremteni. A két fő irányzat között – természetesen – számos változat található.
Gelencsér Rothman Éva