Ismétlés

1994-95

2001. január 31. – március 9.
MegnyitóOpening: 2001. január 30. 18:00

Az Ismétlés ahogy az alcímből is értelmezhető, régebbi munkáim újrabemutatását jelenti. Nevezhetjük réginek, hiszen a kortárs képzőművészet annyira gyors tempót diktál, hogy 5-6 évvel ezelőtt keletkezett művek már egy elmúlt korszakot jelölnek.
Az Ismétlés egy másik megközelítésből is értelmezhető, vagyis a munkák jelentésére vonatkoztatva. E művek formailag fotóobjekteknek nevezhetőek, tartalmukat vagy „témájukat” nézve az idő, emlékezés fogalmi körei körül gyűrűznek.
Az alkalmat az is adhatja, hogy ezeknek a 90-es évek közepén készült műveknek az újranézése után a VINTAGE GALÉRIA bemutatja a legújabb 2001-ben készült munkáimat.
A témához hűen néhány idézet következik, amelyeket a kiállított művekkel kapcsolatban, azok keletkezésével egy időben írtam.

“A korábbi időszakban a kép ill. a festmény értelmezése mellett, vagy azzal szoros összefüggésben ill. ellentétben foglalkoztam főként a fotográfiával, a reprodukcióval, s általában a technikai képpel (képekkel). Tevékenységem alapvető kiindulópontja a következő megfontolás volt: a fényképezőgép feltalálása jelentős befolyást gyakorolt a nyugati kép-festészet hagyományaira. Megengedte a kép és a festmény fogalmának szétválasztását. A fényképezőgép rákérdezett a festészet jelenségére (fenomenológiájára) és valóságos megkülönböztetést hozott létre a festett képmás történeti információja és egy szín-kép érzéki felfogása között.
Az e két területen való vizsgálódás tapasztalataiból kialakult egyfajta szintézis. Egy más viszonyulás, amely elég komplex, mivel mind a festészettel, mind a fotográfiával szemben váltakozva, vagy egyszerre agresszív, megbocsátó ill. szeretetteljes. (Ezt olyan gesztusok jelezték, mint a fotó befestése, integritásának megsértése pl. átcsavarozás , vagy a monokróm felület profanizálása reprodukció ráragasztásával stb.)”
“Törekvésem – az alkalmazott eszközök ellenére – nosztalgikusnak nevezhetpő abban az értelmében, hogy a kép (vízió) megjelenítésének és rögzítésének lehetőségével próbálkozik, ill. magát ezt a tevékenységet reprezentálja.”
“Eddigi munkáim főleg képobjekt formában jelentek meg. Ezek konceptuális tartalma a kép (fotó) és az azt hordozó tárgy kölcsönhatása volt, amelyek olyan fogalmakat szintetizálnak mint pl. monotónia, monokrómia, transzparencia, gradáció. Ebben a viszonylatban a fotónak mint médiumnak a szerepe is transzponálódott. Érdeklődésem középpontjában a víz állt, amely a fotón megjelenve egyszerre érzéki jelenség és absztrakt metafora.”

Budapest, 2001.01.10.

Szabó Dezső
 
 

Szabó Dezső (1967, Keszthely)

Tanulmányok
1990-95 Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest (festő szak)
1995-97 Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest (posztgraduális képzés)

Szervezeti tagság
Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület
Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete
Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója

Díjak, ösztöndíjak
1995  Herman Lipót-díj
1996-99 Derkovits Gyula-ösztöndíj
1999  Schiller-Opel-díj
2000  Pécsi József-ösztöndíj

Egyéni kiállítások
1996 Monoton. Stúdió Galéria, Budapest
1997 Szabó Dezső lapjai. Liget Galéria, Budapest
1997 Transz. Téli Galéria, Szentendre
1998 Terepgyakorlat. (Gálik Andrással) Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros
1999 black box. Vintage Galéria, Budapest
1999 Szabó Dezső képei. Liget Galéria, Budapest
2000 Helyszín. Zenit Galéria, Budapest
2000 Kirakat / Kharon & Bloodfield Collection. Vintage Galéria, Budapest

Művek közgyűjteményben
Kortárs Művészeti Intézet – Dunaújváros
Paksi Képtár
Móra Ferenc Múzeum, Szeged
Városi Képtár, Győr