Egy héten keresztül egy időben kerül bemutatásra
Konkoly Gyula két kiállítása: az egyik a Dorottya
Galériában, ahol a művész Lombképeit tekinthetik
meg az érdeklődők, a másik az Ernst Múzeumban,
ahol Konkoly figuratív képeiből rendezünk kiállítást.
Az Ernst Múzeumban reprezentatív válogatást mutatunk
be Konkoly figuratív képeiből. A kiállításon
szereplő képek közül az egyik legkorábbi az 1964-ben
készült A Múzsa jelenléte a főiskolán
című. Ettől a korai képtől egészen a
2002 decemberében elkészült munkákig követhetjük
nyomon azt a folyamatot, ahogyan Konkoly művészetében a figurativitás
megjelenik. Az erősen kontrasztos és élesen geometrikus formákra
szabott képeket jól ellenpontozza a Dorottya Galériában
bemutatott 13 eredeti litográfia, az úgynevezett Lombképek
(1997). A felülnézetből foltszerűen ábrázolt
lombok a megfoghatatlanságot, a természet számszerűtlenségét,
birtokolhatatlanságát, az állandó mozgásban
létet mutatják be szemben az Ernst Múzeumban látható
festményekkel, melyekre épp a konkrétság, megszámlálhatóság,
statikusság jellemző. A szokatlan geometrikus képkivágatok
által hangsúlyossá válik, hogy ez csak egy szelet,
egy tetszőlegesen (akár szándékosan) kiválasztott
rész a valóságból. A figurákban érezhető
lendület azonban másfajta mozgást érzékeltet,
mint a Lombképek. Itt az idő pillanatnyi és mesterséges
megszakításával van dolgunk, míg a Lombképeknél
éppen a mozgás ábrázolódik. A festmények
gyakran fotószerűen realisztikus jellegével Konkoly szándékosan
eljátszik néha. Sokszor az az érzésünk, mintha
az életnagyságban ábrázolt figurák a vásznon
innen vagy túl, de semmiképp sem rajta lennének, hogy a vászon
felületi funkció helyett inkább az üveghez hasonló
funkciót tölt be: elválaszt kintet és bentet. Tükröz.
Konkoly radikálisan következetes és következetesen radikális.
Vegyük komolyan!
Litográfiák
2003. január 8. – január 26.