Katarzyna Kozyra 1999-2000-ben készített Tavaszi áldozat
című művében az Igor Sztravinszkij zenéjére
Václav Nyizsinszkij által koreografált balettet dolgozza
fel, filmes és digitális eszközökkel. A balett témája
egy ősi pogány áldozat, melyben a törzs vénei és
bölcsei felajánlanak egy szüzet a Tavasz istenének, akinek
a halálba kell táncolnia magát, hogy felébressze a
Földet.
A szerepeket fiatalok helyett meztelen idős emberek táncolják, a
nők férfi, a férfiak női genitáliákkal vannak felruházva.
A filmezés során a táncosok a földön fekve mozogtak,
majd kompjúter animációval fűzték egybe a mozgásfázisokat.
A technológia fiatalsággal és élettel tölti meg
a gyors mozgásra már nem képes testeket, így a haláltánc
az élet és az örökös megújulás allegorikus
ábrázolásává válik.
A művész gondolkodásunk tabuit és a megszokott társadalmi
szerepeket kritizálja: – mint más munkáiban is –
szembesít a ruhátlan öreg test látványával,
idős fiatalt játszik, férfi nőt, aláásva az identitás
biológiai alapon történő meghatározottságát.
A múlt és a jelen összemosásával a történeti
és a mitikus gondolkodást állítja szembe, melyben
a halál, mint az élet másik oldala jelenik meg.
A mű első verzióját, az 2001-es Táncleckéket a bécsi
Museum für Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, a végső változatot
tavaly a varsói Zacheta Galéria mutatta be. Múzeumunkban
a tágas aula ad helyet a két körben elhelyezkedő, összesen
9 vetítővászonból álló installációnak.
“… A Kiválasztott tánca a lány halálával
végződik, a táncosnő kimerülten összerogy, mozdulatlanná
dermed, haldoklik, hogy aztán – Kozyra akarata szerint – életre
keljen, "animálódjon", hogy a zene kiszabadítsa
őt a halottak közül, s hogy újra elkezdje áldozati táncát.
Ebben a Tavaszi áldozatban sosem jön el a tavasz, szünet nélkül
tart a halál felé tartó szertartás.”
Hanna Wróblewska
Tavaszi áldozat
2003. március 21. – április 27.
MegnyitóOpening: 2003. március 20. 18:00