Damaskus Transfer

2003. augusztus 15. – szeptember 21.
MegnyitóOpening: 2003. augusztus 14. 17:15

Urban Orientation
Kulturális alkotófolyamatok és a nyilvános tér ökonómiája
Előadások /Panel disszkurzió/ Film és videóvetítés
2003. szeptember 19. és 20., 16-20 óra


Az Urban Orientation egyszerűen meghatározható eseményeket és történeteket mutat be. Ezek a Közel-Kelet országaiban játszódnak le és a térség sajátos geopolitikai problémáihoz kapcsolódnak. A kiállítást záró kerekasztal beszélgetésen ezen problémákról esik szó. A rendezvény második napján pedig filmek és videóművek vetítése segíti a nézők tájékozódását.

A kulturális élet összefüggéseinek változásai az alkotás tereinek megváltozását eredményezik. Ezen kívül új típusú politikai kapcsolatokat hoznak létre és közönségükben tudatosítják is ezek megszületését. Ezeknek az összefüggéseknek két, egymást kiegészítő problémakörét vitatjuk meg a kiállítás keretében. Egyrészt, az arab művészet narrativításának és belső dinamikájának megoszlását helyi szinten és az egész régió tekintetében. Másrészt, az úgynevezett "harmadik térben" megvalósuló belső és külső kapcsolatokat, amik olyan külső tényezők hatására jönnek létre mint a média, az elvándorlás és az aktualitásukat elvesztő politikai folyamatok.

A közösségi és média csatornák felhasználása a kultúrában létfontosságú, mert például a történetírás csak így felelhet meg a kor követelményeinek akár a helyi akár a nagyobb léptékű elvárásokat tekintve. Ez így van mind az események megjelenítése mind azok dokumentálása tekintetében.

Tekintettel a Szíria és Magyarország között hosszú ideje, már a kommunizmus éveiben kialakult és azóta is létező kapcsolatokra, a budapesti kiállítás és fórum jól ismert összefüggések alapján jött létre. Az egyetemi csereprogram keretében Magyarországon tartózkodó szíriai hallgatók közül sokan letelepedtek itt, és többek között ennek a ténynek is köszönhető, hogy létrejött egy komplex biografikus és ökonómiai háló. Ezek a tények a Damaskus Transfer megértésének és megérthetőségének biztosítékai lehetnek, mert ezek ismeretében nyerhet értelmet az ország saját határain kívül történő felkutatása és megtalálása.

Előadások (angol nyelven):

péntek, szeptember 19, 16:00 – 20:00

Simonetta Ferfoglia, Christoph Euler, Irene Lucas
The Transfer Project Damascus: processing translocal displays and the potential of their reproduction – the experiment of a phenomenology of visual narratives
Simonetta Ferfoglia, Christoph Euler-Rolle and Irene Lucas are visual artists in Vienna

Ali Atassi
Preconditions and perspectives of art and media in the Middle East:
some tangible hypotesis on dispositives of cultural production.
Ali Atassi is internationally active journalist and filmmaker based in Damascus and Beirut

Karin Kneissl
Global fragmentation along cultural lines – what can diplomacy and foreign cultural policy achieve in this scenario?
Karin Kneissl is politics scientist, journalist, lecturer at universities in Vienna and Beirut

Roza El Hassan
R. thinking / Dreaming About Overpopulation [Zürich Version] Video, 18 min, 2001, 2002, 2003
The third part of the action / work which was performed in Belgrad, Budapest and Zürich: screening & discussion
Roza El Hassan is conceptual artist and videomaker in Budapest

Panel Discussion
Dana Charkasi, Moderation
Dana Charkasi is politics scientist and journalist, correspondent of the Jordan Times

szombat, szeptember 20, 16:00 – 20:00

Film- and Videoprogram
face A face B, Rabih Mroué
Video, 9 min, Lebanon 2002
„In the past we had the habit of recording audiotapes to our brothers living abroad…“

Tehran 1380, Solmaz Shahbazi and Tirdad Zolghadr
Video, 52 min, Iran 2001
Most European films on the region are defined by one of two narratives, that of the exotic orient, or that of the danger of fundamentalism.
Tehran 1380 discusses these narratives, comparing them to a historical narrative of its own.
Solmaz Shahbazi and Tirdad Zolghadr give insights on Tehran 1380 and related topics

Cargo, Laura Waddington
Video, 29 min, NL 2001
A woman tells the story of a journey she made on a cargo boat to the Middle East.
„Later, I took the most abstract images and made a narrative, that falls between reality and fiction.“