A városi köztereken, az épített városi környezetben megjelenő látványvilág, a tömegmédia vizuális termékei mellett legfontosabb meghatározója a világról alkotott képi ítéleteinknek, része mindennapi életünknek. Városlakóként elkerülhetetlenül befolyásolja közérzetünket, identitásunkat, társadalomismeretünket, turistaként pedig alapvetően meghatározza egy városról, a benne élők kultúrájáról, életminőségérol kialakított képünket. A nagyvárosok látványvilága számtalan, egymással sokszor ellentétes közösségi és egyéni akarat, vágy, elképzelés megvalósulásának összességeként, ezernyi szálból szövődő kaotikus textúra. Szándékos és akaratlan, indokolt és indokolatlan, üzleti és üzletileg értelmezhetetlen, legális és illegális, értékes és értéktelen vizuális elemek egymásra rakódó és egymással kommunikációba lépő, élő és folyamatosan változó szövete.
A street art összefoglaló neve azoknak a kreatív, művészeti jelenségeknek, amik az utóbbi évtizedekben, a fejlett urbanizációjú régiókban alakultak ki és terjedtek el, szorosan kapcsolódva különböző zenei, sport, művészeti stb. szubkultúrákhoz, politikai aktivizmushoz. Alapvető jellemzőjük, hogy a közterület, a nyilvánosan látható tér a tevékenységük terepe, ahol a legkisebb befektetéssel a legnagyobb közönséget érhetik el vizuális üzeneteikkel. A tömör, figyelemfelkeltő formai megoldásokkal kialakított jelek a különbözo technikák sajátosságait és a megvalósítás, elhelyezés – legtöbbször illegális – körülményeit viselik magukon. A különböző eljárások, műfajok, tematikák természetesen más és más szándékot, motivációt és kulturális hátteret képviselnek. A grafittik, a spray-vel vagy filccel firkált feliratok, a stencillel falra tett emblematikus képek, a matricák, a ragasztások, az átfirkált, manipulált plakátok vagy reklámok, mind egy olyan, a legális és az illegális határán egyensúlyozó, de kirobbanó kreatív energiákkal teli világról tudósítanak, amely a nagyközönség számára csak kevéssé ismert belső törvényszerűségek szerint működik és hierarchzálódik, s amelynek tagadhatatlan értékeit a közvélemény eddig nem igazán volt hajlandó elfogadni és tolerálni. A kiállítás legfontosabb célja, hogy a mindannyiunk által ismert, és sokszor, sokak negatív ítéleteit, olykor retorziókat is kiváltó jelenséghalmazt úgy tárja a nagyközönség elé, hogy érthetővé váljanak a résztvevők kulturális és művészi motivációi, a művek szociológiai és esztétikai összefüggései, a jelenség történeti és művészettörténeti háttere.
Résztvevők: Jamie Reid (UK), Peter Kennard (UK), Cat Picton Phillipps (UK), Antony Micallef (UK) Gerilla propaganda, Huszár Kata, OBIE, SINE, INF, BORG, THE RANDOMROUTINES, 1000%, INDIVISUAL, SWATCH THIS, INCONU, Bernáth Zsiga, DTM, m-city.org | vlepvnet.bzzz.net (Pl), MINDBOMB(Ro), 2020 Romanian Stencil Archive (Ro), Ziga AljaZ (Slo) és mások
Utcaművészet
2005. július 15. – szeptember 1.
MegnyitóOpening: 2005. július 14. 18:00