Miklós Hajnalt leginkább az ember és a természet viszonya foglalkoztatja. A titok: a
redőkben, hajlatokban, mélyedésekben húzódó, nesztelen settenkedő fények és árnyékok
emberben, állatban, fákban, tájban és képzeletben egyaránt.
Megragadják az olyan
motívumok, mint például a farkas, a nap, vagy a fa, amelyek egyszerre bírnak személyes
tartalommal és ugyanakkor szimbolikus értékük is van. Hatással voltak a művészre a régi
hagyományok is, ahogyan például nagyapja egy-egy nyírfát ültetett minden gyermek
megszületésekor.
Miklós Hajnal számára a fa és az ember rokonok, az általa életre
keltett fák emberek, az emberek pedig fák. Nyomon követheti az
évek során, hogy eleinte egymás mellé festette őket, ahol az
ember előbb háttal, majd szembe fordult a fával, mígnem teljesen
eggyé nem váltak. Körülöttük a csend is szinte
formát ölt, mintha ezek a fák bölcsen válaszolni tudnának az
elhallgatott kérdésekre.
A művész vegyes technikával dolgozik a vásznakon és egy
saját maga által kitalált mészkazein-kőporos alapozást használ. A
kréta és pigment helyett alkalmazott mészkőpor ugyanis nemcsak
az alap tónusát határozza meg, de a kőpor szemcséitől finom
felület is keletkezik, amin az akvarell bőséges vízzel felvihető,
akár egy akvarell-papírra.
Ez az anyagtalan vizes technika megkívánja a jelenlétet, hiszen minden
vonalat jól meggondoltan, egyetlen mozdulattal kell felvinni,
javítgatások, átfestések helyett az egyszeri ecsetvonások
határozzák meg a kompozíciókat.
Kiolvadás
2010. február 26. – április 16.
MegnyitóOpening: 2010. február 25. 18:00