Nagy András operatőrként ismert, több jelentős magyar „mozi” fűződik a nevéhez. A közönségnek eddig be nem mutatott fényképei a felszabadultságról szólnak, arról a belső látásról, amely nyomán a legmeglepőbb együttállásokban, véletlennek tűnő expozíciókban is pontos kompozíciók születnek.
Témáit olyan ellesett jelenségek, mindennapi (szépség) élmények alkotják, mint a hajnal, egy hirtelen megpillantott biciklista, a fények pár másodperces elrendeződése egy tárgyon, vagy egy bár italpultja. Minden elkapott pillanata egy meglepetés: megragadásuk e formája az alkotó sajátos (filmes) látásmódjáról tanúskodik, úgy érezzük mi is ott vagyunk, és a történet folytatódik…
Ravasz András képzőművész érdeklődését elsősorban a képek és szövegek együttállása köti le, amelyeket maga helyez el egyrészt Nagy András kiválasztott képein, másrészt a saját maga által készített részletfotókon. Ráébreszt arra, hogy a mindennapi környezet apró mozzanatai fontos jelentéssel bírnak, s az ember jelenhez és jövőhöz való viszonyáról szólnak
Az a kérdése, mi az érték, mi a megvalósítandó cél, és mindez hogyan viszonyul a használt technológiához, a városi és a természeti környezethez, vagy a technikai fejlődés megkövetelte napi használati tárgyainkhoz. Manipulált fényképei egyszerű motívumokat mutatnak sokszor szöveges kiegészítéssel, amelyek ebben az összefüggésben új értelmet nyernek.
Közös sorozatuk e két érdeklődést vegyíti. Nagy András New Yorkban készült pillanatfelvételeihez Ravasz András rövid üzeneteket, mondatokat rendelt hozzá, amelyeket együtt helyeztek el a képeken. A társadalmi, gazdasági, szociális problémákra reflektáló megjegyzések hol elrejtve, hol előtérbe helyezve jelennek meg a kompozíciókon. A fényképek vizuálisan is erőteljes részleteket emelnek ki mai környezetünkből, míg a szavak ezek részeiként, jelmondatokként világítanak rá egy-egy markáns, világunkat meghatározó problémára.
A tárlat címe is erre utal: bárcsak a bölcs szavak a képeken megoldást jelentenének arra, ami globális összetettsége miatt igen nehezen áthidalható. A kiállítás extra érdekessége a fotók rendkívüli anyagszerűsége, amelyek erre az alkalomra Orion printnek elkeresztelt különleges nyomtatási technológiával készültek.
Petrányi Zsolt