Acélképek

2017. szeptember 2. – szeptember 30.
MegnyitóOpening: 2017. szeptember 1. 19:00
Megyik művészetének lényegét a független, szubjektív, költői geometria jelenti. Az újgeometria jeles képviselőjének munkáit – a fenti gondolata értelmében – a táblakép struktúrájának modellezése, a transzformáció, a rajz szeretete, a forma és az anyag által inspirált állapot rögzítése jellemzi.

Kutatásai sajátosan az euklideszi geometriára épülő perspektivikus kép transzformációjából indulnak ki: akár Paolo Uccello, vagy Leonardo táblaképeinek szerkezetét analizálja, Megyik a projektív geometria elvei szerint értelmezett rajzai alapján készíti térkonstrukcióit.

Az 1970-as és az 1980-as években a kutatásait pálcából, illetve monumentális fagerendából felépített műveiben valósította meg. Saját megfogalmazása szerint, a képek modelljeit készítette el, amelyeket valójában térbeli geometrikus rajzoknak is tekinthetünk. Ezeket a konstrukciókat azután fényérzékeny papírra helyezve és megvilágítva hozta létre emblematikus fotogramjait. Ezzel az újabb transzformációval ismét kétdimenziós képeket alkotott, amelyek festőiségükben, absztrakcióikban geometrikus fényrajzokként is értelmezhetőek.

Legutóbbi, az 1990-es évek végétől készített korszakának fémmunkái a nyolcvanas évekbeli fotogramjaival, vagy ezek részleteivel állíthatók párhuzamba. Acélból vágott képei a korábban megkezdett modellezés hordozói, amelyek egyszerre sűrítik „rajzukban” egy modell képét és a projektív geometriai szerkesztés tovább folytatása révén, a kirajzolódó kép üres helyét. Megyik figyelme egyben a fém faktúrája felé is fordul; itt kiállított képeinek felszínén sajátos festői minőséget teremt a feketés patina felvitelével, vagy az anyag vöröses-barnás korróziójának saját céljaira való felhasználásával.

Acélképei a képzőművészet és az építészet kölcsönhatását és átjárhatóságát állítják éppúgy, mint korábbi munkái. Az alkotói folyamat azonban az elkészült térkonstrukciók keretbe rögzítésével zárul, mert a projektív geometria elvét használva úgy véli, a projektivitás érzékeléséhez szükséges a kép kerete, amely kijelöli a képi tér határait. Acéltáblái és keretei a harmónia és az egyensúly egyáltalán nem súlytalan darabjai. A dekonstrukció, mint alkotói folyamat, ezen művek esetében következetesen az anyag szélén, a valami és a semmi határán manifesztálódik.