A Molnár Ani Galéria működésének tizedik évét, 2018-at, már új helyszínen kezdi meg. Nyitókiállítása csoportos tárlat, amelynek munkáit a kiállítást kurátorként is jegyző Molnár Annamária az Issues of Uncertainty tematika köré építette, illetve hívta meg a többségében közép-kelet-európai alkotókat.
A különböző médiumú, jellemzően konceptuális munkák a bizonytalanság nagyon különböző változatait jelenítik meg: a múlt és a múlthoz való viszony bizonytalansága éppen úgy jelen van, mint az avantgárd jelek és meggyőződések (erejének) bizonytalansága, vagy akár a kereszt mint vallásos és profán szimbólum használatának bizonytalansága, az identitás megőrzésének, megőrizhetőségének bizonytalansága, társadalmaink értékrendszerének bizonytalansága, és egészen tágan: a jelek — képek és szavak viszonyának — bizonytalansága, lent és fent bizonytalansága.
A döntően külföldi kiállító művészek között megtaláljuk az Irwin egyik tagját, Roman Uranjeket, aki a szintén ex-jugoszláv Radenko Milakkal együttműködve Dates címmel összekapcsolja az At Least One Cross A Day After 1.1.2002 projektjét az utóbbi 365 Images of Time sorozatának képeivel – különös, történetek és történelmek, avantgárdok és hitek között lebegő, folyamatosan elmozduló diptichonokat létrehozva így.
A spanyol Carlos Aires Disaster sorozatából mutat be képeket: ezek a kollázsok egy-egy nemzet papírpénzére helyezett, arra reflektáló talált fotóval válnak markáns politikai üzenetté. A Londonban alkotó horvát Tina Gverović Soft Touch – Makings of Europe című, négy grafikából álló sorozata a kontinens alakulásait, a határainak esetlegességét jeleníti meg.
A Ljubljanában élő orosz Vadim Fishkin egy égfelé törő hatalmas növény szárává alakított colstokján a ruhacsipeszek mint megannyi tövis nőnek ki; egy ki tudja miféle célú mérés-sorozat (Count up, Count down) eredményeit örökítik meg az 1994-es munka e részletei.
A Hongkongban élő Waliczky Tamás megkapó szépségű animációja, a Marionettes összecsukló állat és növényfejű embereket mutat meg: e figurák előrelátható összeomlása finom ritmusra zajlik, ám hogy miért ők és miért így pusztulnak el, az bizonytalan.
A Tallinból érkező Farkas Dénes terek – képek – szövegek áthatásában és feszültségében működő munkái, mint a kiállításon bemutatott ‘of places no longer being separated’ is az érzékelés, a tudás, a létezés szinte egzisztencialista bizonytalanságának kifejezései.
Forgács Péter videó munkája Bán Zsófia Méreg című, Karády Katalin meseszerű, fiktív Sao Paolo-i életének egy szeletét sűrítő novelláját vizualizálta: a szerző ellenfényben ülve olvassa írását, Forgács pedig Bán édesapjának brazilíai házimozijának kollázsával, kiemelt szövegrészekkel fedi őt el, tovább erősítve az egykori díva emigrációs identitásválságának alapnarratíváját.
Horányi Attila
Farkas Dénes, Carlos Aires, Vadim Fiskin, Forgács Péter, Tina Gverović, Radenko Milak, Roman Uranjek, Waliczky Tamás
Bizonytalan ügyek
2017. december 16. – 2018. január 27.
MegnyitóOpening: 2017. december 15. 18:00