Hencze Tamás (1938-2018) első, az acb Plus terében megvalósuló önálló kiállítása a művész 1970-es években kiteljesedő festészeti programját mutatja be.
Hencze, az Iparterv generáció egyik kulcsfontosságú festőjeként, már az 1960-as évek végén olyan – főként papíralapú – műveket hozott létre, amelyekkel meghaladta a pályakezdését inspiráló francia hatást mutató, a személyességet piedesztálra emelő gesztusfestészetet.
Absztrakt művészete az 1970-es évekre egyre inkább a minimalizmus, strukturalizmus, sőt a konceptualizmus vonzásába is került. Szórópisztollyal és gumihengerekkel festett képei leginkább az érzékelésünk mechanizmusait és korlátait tematizálják.
Hencze az 1970-es években egyre objektívebb művészeti alkotásmódra törekedett, és egy olyan hűvös tónusú festészeti nyelvet dolgozott ki, amiből önmaga szubjektív festészeti megnyilvánulásait igyekezett teljesen kizárni. A szinte ipari kivitelezés hatását keltő alkotások többsége nagyon redukált színvilágú, a művész a saját kézjegyéből eliminálta saját alkotói jelenlétét.
A művek dinamikáját a művész által felépített struktúrák ritmusai adják, majd Hencze ezek radikális felszámolásával az atmoszférák képi mezőinek arányaira szűkíti a festői kifejezésmódját. Az acb Galéria kiállítását egy hatásában is monumentális atmoszféra triptichon dominálja majd, amelyeket ritka tűzzel „festett” képek és különleges színes struktúra sorozatok egészítenek majd ki.